Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Targu
PP-443/27/Int-50/05
z 25 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/27/Int-50/05
Data
2005.08.25



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Targu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
jednostka samorządu terytorialnego
Skarb Państwa
umowa dzierżawy


Pytanie podatnika
Czy umowa dzierżawy zawarta pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Starostwo Powiatu,a Gminą X podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art.14 a § l oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. 2005 r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 20 czerwca 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 czerwca 2005 roku wpłynął wniosek, w którym zwrócili się Państwo z zapytaniem czy umowa dzierżawy zawarta pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Starostwo Powiatu, a Gminą Miasto xxx podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę przedstawia się następująco:

Starosta powiatu, który zgodnie z art. 11 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Z 2000 r. Nr 46, poz.534 ze zm.) jest organem reprezentującym Skarb Państwa zawarł z Gminą Miasto xxx umowę dzierżawy gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa. Aneksem do umowy z dnia 18 stycznia 2005 roku Gmina Miasto zobowiązała się do zapłaty czynszu dzierżawnego wraz z 22% podatkiem VAT.

Urząd Miasta odmówił przyjęcia faktury nr 32/2005/DSP z dnia 17 marca 2005 roku wystawionej przez Starostwo Powiatowe, ponieważ uważa, iż zgodnie z § 8 ust. l pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 97, poz.970 ze zm.) usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi są zwolnione z podatku VAT.

Jednocześnie Starosta nadmienia, że podatek należny został zaewidencjonowany na podstawie ww faktury w miesiącu marcu, wykazany w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec i odesłany do Urzędu Skarbowego w miesiącu kwietniu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art.5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.)opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostała towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
2) eksport towarów,
3) import towarów,
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art.15 ust.6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.970 ze zm.) zawarto zwolnienie od podatku od towarów i usług usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w póz.138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (czyli usługi w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.
Zgodnie z przepisem art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zaliczane są do sektora finansów publicznych. Przy czym zgodnie z art. 18 ust. l i ust. 3 cyt. ustawy pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

Gospodarstwem pomocniczym jest zgodnie z art. 20 ust. l i ust. 3 cyt. ustawy wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych. W myśl art.33 i 34 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 ze zm.) Skarb Państwa jako osoba prawna jest w sferze stosunków cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nie należącego do innych państwowych osób prawnych.Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zostało uregulowane w II Dziale ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Z 2004 r. Nr 261, poz.2603 ze zm.). Istotnym zagadnieniem w gospodarowaniu nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa jest ustalenie właściwości do występowania w imieniu Skarbu Państwa. O reprezentowaniu Skarbu Państwa w tym zakresie przez starostę przesądza art.11 ust. l powołanej ustawy. Zgodnie z treścią tegoż artykułu organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Jednostkami samorządu terytorialnego są: gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) i województwo w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Z 2001 r. Nr 142, poz.1590 ze zm.). Zgodnie z art.165 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz.483 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe.

Zatem stronami przedmiotowej czynności cywilnoprawnej jest Skarb Państwa jako właściciel nieruchomości reprezentowany przez Starostę oraz Gmina Miasto Nowy Targ, będąca jednostką samorządu terytorialnego, reprezentowana w myśl powołanych przepisów przez jej organ wykonawczy, czyli burmistrza. Bowiem zgodnie z art.26 ust.3 powołanej ustawy o samorządzie gminnym, Burmistrz jest organem wykonawczym w gminie, w której siedziba władz znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy.

Ze zwolnienia określonego w § 8 ust. l pkt 14 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów. Nie mogą natomiast korzystać z niego usługi świadczone przez Skarb Państwa na rzecz Gminy (tj.jednostki samorządu terytorialnego), gdyż oba te podmioty nie należą do żadnej z ww grup. Zatem mając na uwadze powołane przepisy art.5 ust.l oraz wyłączenie wynikające z art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż świadczenie usług dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa na rzecz Gminy Miasto Nowy Targ jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 22%.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie podatkowe, jak również kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj