Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-103/05/MS
z 27 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-103/05/MS
Data
2006.01.27



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
darowizna
świadczenia rzeczowe
świadczenie w naturze


Pytanie podatnika
Czy świadczenia na rzecz osób które nie są pracownikami, a dopiero w przyszłości potencjalnie mogą nimi być podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku wynika, iż Spółka z udziałem kapitału zagranicznego zatrudnia na umowę o pracę cudzoziemców. Koszty formalności związanych z zatrudnieniem (pozwolenia na pracę, tłumaczenie dokumentów na język polski, karty stałego pobytu dla obcokrajowców itp.) ponosi Spółka. Spółka dokonuje również zakupu biletów lotniczych na przeloty dla tych osób. Koszty te ponoszone są zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, w trakcie, a także po rozwiązaniu stosunku pracy. Niektóre z tych osób pełnią funkcję członków zarządu świadcząc swoją pracę nieodpłatnie na mocy powołania uchwałą wspólników.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka zwraca się z pytaniem, czy dla pracowników oraz członków zarządu wartość tych świadczeń jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych; jeżeli tak jak winno przebiegać naliczanie podatku dochodowego poza okresem zatrudnienia.

Spółka stoi na stanowisku, iż świadczenia te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w okresie zatrudnienia.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie potwierdza stanowiska Spółki i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dn. 26.07.1991r. (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wynika, że przychodem pracownika opodatkowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest nie tylko otrzymane wynagrodzenie, ale również inne formy przysporzeń majątkowych na rzecz osób świadczących pracę na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu takie same reguły będą dotyczyły członków zarządu i rady nadzorczej wykonujących swoje obowiązki na podstawie innej niż umowa o pracę. Zgodnie z art. 13 pkt 7 niniejszej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W związku z tym otrzymane bilety lotnicze przez członka zarządu będą stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przysporzenie majątkowe związane z wykonywana pracą.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a niniejszej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie bezpłatne świadczenia wobec osób objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym, które nie są pracownikami Spółki należy traktować jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka jako płatnik, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest obowiązana sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych tj. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Natomiast w przypadku zaklasyfikowania powyższych świadczeń jako darowizny zgodnie z art. 888 § 1 kodeksu cywilnego będzie miał zastosowanie art. 1 ustawy z dn. 28 lipca 1983r. o podatku od spadku i darowizn (Dz.U. z 2004r. , Nr 142, poz1514 ze zm.). Jednakże Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie jest właściwy do oceny w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej czy ww. świadczenia należy zaklasyfikować jako darowiznę czy też inne dochody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj