Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piszu
PD-415/P/3/2006
z 10 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/P/3/2006
Data
2006.02.10


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Piszu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek od wynagrodzeń
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia otrzymane przez pracowników zatrudnionych w Ośrodku w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju - UNDP z tytułu bezpośredniej realizacji celu Programu Inicjatywy Wspólnotowej Equal (PIW Equal), które współfinansowane były z środków Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają opodatkowaiu czy wolne są od podatku dochodowego?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe własne stanowisko w sprawie przedstawione przez płatnika we wniosku z dnia 01.02.2006 r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ośrodek złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju - UNDP z tytułu bezpośredniej realizacji celu Programu Inicjatywy Wspólnotowej Equal (PIW Equal), który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Ośrodek w ramach projektu zatrudnia osoby (pracowników ośrodka i inne osoby) realizując w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju "Dajmy Sobie Pracę Ekoszansa" Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006 ( Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ). Umowa o dofinansowanie Działania 2 celów Partnerstwa na Rzecz Rozwoju "Ekoszansa" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta pomiędzy Fundacją "Fundusz Współpracy" w Warszawie a UNDP w dniu 17.01.2006 r. W związku z powyższym kwestią do rozstrzygnięcia jest, czy środki które otrzymują osoby zatrudnione w ramach projektu z tytułu wynagrodzenia są wolne od podatku dochodowego. Zdaniem płatnika zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) środki te są wolne od podatku gdyż spełniają łącznie dwa warunki, wynikające z tego artykułu.

Ustosunkowując się do ww. stanu faktycznego organ podatkowy zważył co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy
  2. oraz
  3. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem


Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia: pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest bowiem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków.

Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz stworzenia większej liczby lepszych miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu. Finansowana przez Europejski Fundusz Społeczny oraz budżety krajowych państw biorących w niej udział, ma na celu testowanie i popieranie - w drodze współpracy transnarodowej - nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec osób zatrudnionych, jak i poszukujących pracy. Program EQUAL stanowi niewielką część środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który głównie finansuje działania Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest wdrażana od roku 2001. W roku 2004 rozpoczęto realizację drugiej rundy EQUAL we wszystkich 25 państwach członkowskich Unii Europejskiej. Za zarządzanie programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy we współpracy z Fundacją " Fundusz Współpracy " - Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, która jako Krajowa Struktura Wsparcia (KSW) zapewnia pomoc partnerstwom podczas całego okresu realizacji programu.

Program EQUAL jest Programem Inicjatywy Wspólnotowej, przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. ( Dz. U. Nr 189, poz. 1948 oraz Dz. U. Nr 241, poz. 2172 ). Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest realizowana w Polsce przez 107 Partnerstw na rzecz rozwoju. Ośrodek realizuje w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju projekt "Dajmy Sobie Pracę Ekoszansa".

Z treści ww. wniosku wynika, że dnia 17.01.2006 r. zawarto Umowę o dofinansowanie Działania 2 w ramach programu operacyjnego - "Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa ta została zawarta z Fundacją "Fundusz Współpracy" zwaną Krajową Strukturą Wsparcia, działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL - dysponenta środków organizacji międzynarodowej. Na podstawie ww. umowy Ośrodek stał się następnie beneficjentem i administratorem środków finansowych programu operacyjnego EQUAL, przyznanych przez Instytucję Zarządzającą EQUAL na realizację Działania o dofinansowanie Działania 2 w ramach programu Partnerstwo na Rzecz Rozwoju " Dajmy Sobie Pracę Ekoszansa ". W związku z Umową Ośrodek zawiera szereg umów o pracę i umów cywilnoprawnych z osobami wykonującymi prace wynikające z realizacji zadań finansowanych ze środków programu EQUAL. Działanie 2 polega na: budowie środowisk wsparcia dla grupy docelowej, szkoleniach zawodowych, treningach psychologicznych usamodzielniania i przeciwdziałania inwalidacji, sesjach motywacyjnych dla pracodawców, zatrudnieniu w formie pracy w formie chronionej, zatrudniania na wolnym rynku pracy, prowadzeniu programu profilaktycznego przeciwdziałającego wykluczeniu społecznemu, adresowanego do szerokich grup społecznych.

Przy analizowaniu warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod lit. a) ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. W przypadku Ośrodka mowa jest o środkach pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, które to środki należałoby kwalifikować jako bezzwrotną pomoc. Jeżeli beneficjent wykorzystałby przekazane przez Krajową Strukturą Wsparcia środki niezgodnie z ich przeznaczeniem, pobrał je nienależnie lub w nadmiernej wysokości - wówczas byłby zobowiązany do zwrotu odpowiedniej części lub całości przedmiotowych środków wraz z odsetkami za zwłokę.

Stwierdzenie, czy wynagrodzenia personelu Ośrodka mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich sfinansowaniem w całości ze środków pomocowych, wymaga dodatkowo ustosunkowania się do warunku określonego pod lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy. W szczególności należałoby ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, czy podatnik ( osoba fizyczna ) poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jest oczywistym, że choć beneficjentem środków pomocowych jest Ośrodek, to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, bądź umowy zlecenia bądź umowy o dzieło. Jednakże należałoby odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio i całkowicie z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku, jeśli w całości zostały sfinansowane ze środków pomocowych, natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym ( np. obsługa księgowości, obsługa sekretariatu ). Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. W przypadku wykonywania takich czynności jak kierowanie, nadzorowanie, utrzymywanie kontaktu ze wszystkimi Partnerami i z Krajową Strukturą Wsparcia, zapewnienie płynnego przepływu aktualnych informacji między Krajową Strukturą Wsparcia a Partnerami zdaniem tut. organu podatkowego nie mieszczą się w zakresie bezpośredniego realizowania celu programu, są to typowe funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu. Należy dodać, iż z omawianego zwolnienia nie korzystają dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tak więc ze zwolnienia będą korzystały dochody osób fizycznych wykonujących bezpośrednio czynności merytoryczne przewidziane w programie, tj. bezpośrednio realizujących program. Zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach zlecenia i o dzieło.

Reasumując, tut. organ podatkowy podziela stanowisko Ośrodka o zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób fizycznych w części, w jakiej dotyczą wynagrodzeń za pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu, pod warunkiem sfinansowania tych wynagrodzeń ze środków zagranicznej pomocy finansowej. Nie podziela natomiast stanowiska o możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wszystkich osób fizycznych sfinansowanych ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, mając na uwadze, iż prace wykonywane przez niektóre osoby nie są związane z bezpośrednim realizowaniem celu programu.

W tym stanie sprawy postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Od wniesionego od postanowienia zażalenia należna jest opłata skarbowa w wysokości 5,00zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj