Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4150/IN-602/US/2005/PM
z 13 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4150/IN-602/US/2005/PM
Data
2006.02.13



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Dotyczy dotacji przyznanych z środków pomocowych z Unii Europejskiej.


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ?Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kutnie z dnia 26 września 2005 r., znak pisma US I-415/32/05.

W dniu 18 sierpnia Powiatowy Urząd Pracy w Kutnie wystąpił z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości zwaną ?Jednostką Kontraktującą" Powiatowy Urząd Pracy w Kutnie otrzymał dotację ze środków pomocy zagranicznej PHARE 2002 w ramach programu ?Promocja wzrostu zatrudnienia wśród młodzieży".
Zgodnie z zawartą umową o udzielenie dotacji środki przeznaczone na realizację programu pochodzą z funduszu PHARE 2002, a przyznane przez jednostkę kontraktującą - Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjentem pomocy jest Powiat Kutnowski, a wykonanie projektu zlecono Powiatowemu Urzędowi Pracy w Kutnie. Realizując cele wytyczone w programie PUP w Kutnie zorganizował zajęcia aktywizacyjne dla 120 osób zarejestrowanych jako bezrobotne w wieku do 26 lat. W ramach przedmiotowego projektu z określonymi pracodawcami podpisano ?umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych? dla bezrobotnych objetych powyższym programem. Zdaniem wnioskodawcy, powyższe przychody wypłacone osobom bezrobotnym biorącym udział w realizacji projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzedu Skarbowego w Kutnie, w postanowieniu z dnia 26 września 2005 r. Nr US I-415/32/05, podzielił stanowisko strony w sprawie.

Po przeanalizowaniu obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje.

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 lit. pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań; rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Począwszy od 1 stycznia 2003 r. zakres zwolnienia został w istotny sposób ograniczony poprzez wyłączenie jego stosowania w odniesieniu do dochodów osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący program zlecił wykonanie określonych czynności.
W sytuacji, gdy beneficjent pomocy (jednostka organizacyjna) zawarł umowę z płatnikami wykonującymi czynności przewidziane w programie (zatrudnienie bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych), zatem bezpośrednio realizującymi program, podmioty te będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych refundacji wypłacanych wynagrodzeń.

W związku z powyższym, nie ma wątpliwości, że zakresem zwolnienia będą objęte podmioty wskazane imiennie w treści porozumień i umów zawieranych przez beneficjenta pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że osoby bezrobotne objęte programem ?Promocja wzrostu zatrudnienia wśród młodzieży" nie realizowały bezpośrednio przedmiotowego programu, lecz były jego adresatem. Brały udział w zajęciach aktywizacyjnych, szkoleniach, odbyły staże przygotowujące zawodowo i w tym czasie otrzymywały wynagrodzenia w ramach prac interwencyjnych.
Mając na uwadze powyższe, zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy jest przekazywana płatnikowi przez PUP refundacja wynagrodzeń wypłacanych zatrudnianym w ramach prac interwencyjntych bezrobotnym, natomiast kwoty wynagrodzeń wypłacanych bezrobotnym bezpośrednio przez płatnika, jako nie korzystające z przedmiotowego zwolnienia, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przypomnieć należy, iż na podstawie art. 39 ust 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.
Z uwagi na powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, mając na względzie zapis art. 14b § 5 pkt 2, stwierdza jak w sentencji niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj