Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DPE-P/443-50/05
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DPE-P/443-50/05
Data
2006.01.11



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy zaprzestanie używania kasy rejestrującej po zakończeniu przerwy w działalności gospodarczej, w sytuacji gdy okres jej używania do momentu zawieszenia działalności był krótszy niż 3 lata, spowoduje obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy oraz czy może zwrócić się z prośbą o udział przy odczycie pamięci fiskalnej likwidowanej kasy do naczelnika urzędu skarbowego, który nie jest organem właściwym dla Wnioskodawczyni.


We wniosku z dnia 11.11.2005 r. o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego Pani (...) zwróciła się z zapytaniem, czy zaprzestanie używania kasy rejestrującej po zakończeniu przerwy w działalności gospodarczej, w sytuacji gdy okres jej używania do momentu zawieszenia działalności był krótszy niż 3 lata, spowoduje obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy oraz czy może zwrócić się z prośbą o udział przy odczycie pamięci fiskalnej likwidowanej kasy do naczelnika urzędu skarbowego, który nie jest organem właściwym dla Wnioskodawczyni.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej w roku 2000 i 31.03.2002 r. z powodów zdrowotnych zawiesiła działalność gospodarczą, którą zamierza wznowić na początku 2006 r. Po wznowieniu działalności zamierza zlikwidować wcześniej używaną kasę i zastąpić ją kasą nową, bardziej funkcjonalną. Wnioskodawczyni zamierza także w związku z likwidacją tej kasy dokonać odczytu pamięci fiskalnej i zwrócić się z prośbą o udział w tej czynności do naczelnika urzędu skarbowego, który nie jest organem właściwym. Wnioskodawczyni prezentuje stanowisko, że w opisanej sytuacji nie zachodzi obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy, gdyż kasa poddawana była obowiązkowym przeglądom technicznym.

Odnosząc się do zadanego pytania Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu wyjaśnia, co następuje:Szczegółowe zasady dokonywania odliczeń z tytułu zakupu kas rejestrujących jak również okoliczności powodujące obowiązek zwrotu tych kwot określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.), wydanym na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Zgodnie z § 11 ust. 1 powołanego rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania :1) zaprzestaną działalności;2) nastąpi otwarcie likwidacji;3) zostanie ogłoszona upadłość; 4) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału); 5) dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8. Z kolei art. 111 ust. 6 ww. ustawy o VAT, jako okoliczność rodzącą obowiązek zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kas wskazuje m.in. przypadek, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nastąpi zaprzestanie ich używania.Przepisy prawa podatkowego nie definiują użytego w tym przepisie pojęcia "zaprzestanie używania". Prawo podatkowe nie zna również pojęcia "zawieszenia działalności", które zostało użyte przez wnioskodawcę.Możliwość zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej dopuszczają jedynie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Przepisy ww. ustawy stanowią tylko o przerwie w prowadzeniu działalności gospodarczej w danym roku podatkowym, bez użycia pojęcia "zawieszenia działalności gospodarczej". Użyte terminy w znaczeniu jakie nadaje im Słownik Języka Polskiego (pod redakcją prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, 1998 r.) oznaczają:- zaprzestać : przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś;- zawiesić: wstrzymać się na pewien czas, odłożyć na później.Zatem należy przyjąć, że zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej.W związku z powyższym, zdaniem tut. Organu samo zawieszenie działalności, czyli wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności nie jest tożsame z zaprzestaniem działalności wymienionym w § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia ani też z zaprzestaniem używania kasy i nie wywołuje skutków w postaci obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.W przedmiotowej sprawie nie mają znaczenia przyczyny z powodu których nastąpiło zawieszenie działalności gospodarczej.O ile jednak po okresie zawieszenia wykonywania działalności podatnik zaprzestanie jej wykonywania lub definitywnie zaprzestanie używania kasy rejestrującej, a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat, wówczas powstanie obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Taka właśnie okoliczność zachodzi w opisanej we wniosku sytuacji.Przerwa w prowadzeniu działalności i tym samym w używaniu kasy nastąpiła przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej i po jej wznowieniu kasa nie będzie nadal używana, bowiem zostanie zastąpiona inną kasą.

Oznacza to, że Wnioskodawczyni zaprzestała używania kasy przed upływem trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania i obowiązana jest do zwrotu kwoty odliczonej na jej zakup. Bez znaczenia w opisanej sytuacji pozostaje fakt, że kasa poddawana była obowiązkowym przeglądom technicznym.Zatem stanowisko wnioskodawcy, iż zaprzestanie używania kasy po wznowieniu działalności w przypadku kiedy okres jej używania do momentu zawieszenia działalności był krótszy niż 3 lata nie powoduje utraty ulgi jest niewłaściwe. Odnośnie kwestii dotyczącej odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy informuje się, że stosownie do treści § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej. Przez urząd skarbowy, na potrzeby ww. rozporządzenia, rozumie się urząd skarbowy w rozumieniu ustawy o VAT, czyli urząd skarbowy, którym kieruje właściwy dla podatnika naczelnik urzędu skarbowego. Uwagi na to, że miejsce instalacji likwidowanej kasy znajduje się poza obszarem działania tut. organu, na zlecenie tut. organu odczytu może dokonać organ właściwy miejscowo.Powyższej informacji udzielono wg stanu prawnego na dzień jej wydania i w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny. W przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie lub okoliczności stanu faktycznego informacja ta nie będzie mieć zastosowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj