Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-70/05
z 9 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-70/05
Data
2006.02.09



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
emeryci
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie pieniężne


Pytanie podatnika
Czy i w jakiej formie należy potrącać podatek od przyznanego wsparcia finansowego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla:
1) emerytów i rencistów,
2) emerytów i rencistów własnych pracujących na część etatu,
3) pracowników, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne w 2004 r.,
4) pracowników - członków związków zawodowych z funduszy związków zawodowych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację w części za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14 grudnia 2005 roku wpłynął wniosek Szkoły jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem złożonym w dniu 02.02.2006 roku.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z okazji świąt przyznano wsparcie finansowe dla emerytów i rencistów w formie pieniężnej. Wsparcie to nie ma charakteru rzeczowego ani zapomogi losowej. Podobne wsparcie przyznano również własnym emerytom i rencistom, zatrudnionym na część etatu oraz pracownikom, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne. Ponadto pracownikom - członkom związku zawodowego Szkoła jako płatnik przyznała refundację pieniężną w określonej kwocie za zakupione towary rzeczowe. Pracownicy ci zakupili towary rzeczowe do określonej wysokości ustalonej przez związki zawodowe, prosząc o rachunki wystawione na związek zawodowy działający przy szkole. Po przedłożeniu faktur otrzymali pieniądze, potwierdzając ich odbiór na tych rachunkach. Pieniądze pochodzą ze środków związków zawodowych.

Szkoła jako płatnik pyta:

Czy i w jakiej formie należy potrącać podatek od przyznanego wsparcia finansowego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla:
1) emerytów i rencistów,
2) emerytów i rencistów własnych pracujących na część etatu,
3) pracowników, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne w 2004 r.,
4) pracowników - członków związków zawodowych ?

Stanowisko Szkoły jest następujące:
1) od wsparcia finansowego dla emerytów i rencistów został potrącony 10 % zryczałtowany podatek,
2) własnym emerytom i rencistom zatrudnionym na część etatu potrącono podatek zryczałtowany, ponieważ przyznano im świadczenie pieniężne jako emerytom i rencistom,
3) pracownikom, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne od przyznanego wsparcia pieniężnego pobrano podatek dochodowy i zastosowano koszty uzyskania przychodu, traktując jako przychód ze stosunku pracy,
4) pracownikom - członkom związku zawodowego, którzy otrzymają refundację pieniężną w określonej kwocie za przedstawione faktury na zakupione towary rzeczowe, będzie naliczony podatek dochodowy na zasadach ogólnych w miesiącu zakupu i wykazany w deklaracji miesięcznej PIT-4.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Pracownicy, emeryci i renciści oraz pracownicy, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne traktowani są jako osobne kategorie podmiotów, co znajduje swój wyraz w zastosowaniu odrębnych regulacji kształtujących ich sytuację prawnopodatkową.

Ad 1)

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.
Podstawą prawną ich wypłaty nie jest zatem stosunek pracy lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku. Tą formą opodatkowania objęte są zatem świadczenia nadzwyczajne, otrzymane i przyznane po rozwiązaniu stosunku pracy.

W związku z tym, że powyższe świadczenia nie mają charakteru zapomogi losowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy, ani też świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wymienionych w pkt 38 ww. artykułu, podlegają opodatkowaniu na podstawie cytowanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Płatnicy ww. świadczeń, w myśl postanowień art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Zryczałtowany podatek z tego tytułu pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania.
Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy płatnik powinien przekazać w terminie do 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru PIT-8A (art. 42 ust. 1 ustawy).
Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ustawy.

Ad 2)

Świadczenia pieniężne nie będące zapomogami losowymi ani też świadczeniami rzeczowymi, wypłacane zatrudnionym na część etatu emerytom i rencistom podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych łącznie z przychodami należnymi ze stosunku pracy.

Podstawą prawną wypłaty tych świadczeń jest istniejący między stronami stosunek pracy. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że przy udzielaniu wsparcia pieniężnego jako kryterium ich przyznania uwzględniono status emeryta (rencisty).

O sposobie opodatkowania świadczenia pieniężnego przyznanego emerytowi lub renciście w okresie, w którym świadczy on jeszcze pracę decyduje bowiem stan faktyczny istniejący w momencie otrzymania przychodu tj. w momencie, w którym określone zdarzenie wywołuje skutek prawny.

W chwili przyznania i otrzymania wsparcia pieniężnego zatrudniony na część etatu emeryt lub rencista jest jednocześnie pracownikiem.

Stąd też przyznane takiemu pracownikowi wsparcie ze środków ZFŚS stanowić będzie przychód pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z przepisami art. 12 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.

Dlatego też Szkoła jako płatnik powinna opodatkować wypłacone świadczenia łącznie z pozostałymi przychodami ze stosunku pracy oraz pobrać i odprowadzić należną zaliczkę na zasadach określonych w przepisach art. 31, 32 oraz art. 38 ust. 1 powyższej ustawy.

Ad 3)

Przychodów osób, które po rozwiązaniu stosunku pracy pozostają na świadczeniu przedemerytalnym (nie są jeszcze emerytami i rencistami) nie można w żaden sposób zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy oraz do przychodów z emerytur i rent.

Osoba pobierająca świadczenia przedemerytalne nie jest emerytem ani rencistą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.). Świadczenia przedemerytalne wypłacane są na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252).

Świadczenia pieniężne wypłacane osobom pobierającym świadczenie przedemerytalne stanowią dla tej osoby przychody ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę przepisy art. 20 ust. 1 ustawy, płatnicy, którzy dokonują wypłaty osobom zamieszkałym na terenie RP należności zakwalifikowanych do innych źródeł i nienależących do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy oraz od których nie istnieje obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego są zobowiązani na podstawie art. 42a ustawy do sporządzenia imiennej informacji o wysokości osiągniętego przychodu w formularzu PIT-8C (bez konieczności poboru zaliczek na podatek) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego powinni przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Przychód wynikający z tej informacji podlega opodatkowaniu przez samego podatnika i łącznie z innymi dochodami w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy.

Ad 4)

Definicję przychodów ze stosunku pracy dla celów podatkowych zawiera cytowany powyżej art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazany w powyższym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego.Przyjmuje się jednocześnie, że o kwalifikacji określonego rodzaju przychodów do przychodów ze stosunku pracy nie przesądza fakt pozostawania osoby otrzymującej dane przysporzenie w stosunku pracy. Istotne jest natomiast, aby stosunek pracy stanowił prawną podstawę wypłaty tych należności.

Mając na uwadze powyższe wypłacone pracownikom świadczenia pieniężne będące refundacją pieniężną za zakupione towary, na podstawie okazanych faktur z funduszy związków zawodowych, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych łącznie z przychodami należnymi ze stosunku pracy.W tej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy art. 31, 32 oraz 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ww. przypadku nie będzie miał znaczenia fakt, że pracownicy są członkami związków zawodowych, gdyż w przypadku wypłacanych świadczeń pieniężnych nie będzie miało zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Przepis ten dotyczy wyłącznie świadczeń o charakterze rzeczowym, natomiast refundacja z ww. środków wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym, który nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Szkołę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj