Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/423-30/MM/05/06
z 6 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-30/MM/05/06
Data
2006.02.06


Referencje


Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
informacja podatkowa
podatek dochodowy od osób fizycznych
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Pytanie w sprawie sposobu sporządzania informacji PIT-11/8B, w przypadku zatrudnienia pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech, których przychody zostały w całości tam uzyskane i opodatkowane.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 02 listopada 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 07.11.2005 r.) w sprawie sposobu sporządzania informacji PIT-11/8B w przypadku zatrudnienia pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech, których przychody zostały w całości tam uzyskane i opodatkowane nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 02 listopada 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi w Niemczech Oddział wykonujący usługi budowlane. Oddział ten spełnia warunki działania zakładu, określone w art. 15 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. Nr 12 poz. 90). Wynagrodzenia dla oddelegowanych do pracy w Niemczech pracowników wypłacane są w Niemczech, tam również odprowadzany jest podatek dochodowy od tych wynagrodzeń na podstawie art. 15 wymienionej umowy. Pracownikom, którym wypłacono wyłącznie wynagrodzenie opodatkowane w Niemczech Spółka nie sporządza informacji PIT-11/8B. Natomiast pracownikom, którzy oprócz wynagrodzenia opodatkowanego w Niemczech osiągnęli również wynagrodzenia opodatkowane w Polsce w informacji PIT-11/8B Spółka wykazuje tylko te dochody oraz kwoty składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, których podstawę wymiaru stanowi wynagrodzenie opodatkowane w Polsce. Równocześnie Spółka dla wszystkich pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech sporządza odrębną informację o wysokości osiągniętych tam dochodów po uwzględnieniu zwolnień wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe kwoty wykazywane są w przeliczeniu na PLN.

Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki w przypadku pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech, którzy osiągnęli wyłącznie przychody stanowiące wynagrodzenie wypłacone i opodatkowane w Niemczech płatnik nie sporządza informacji PIT-11/8B jedynie odrębną informację o osiągniętych dochodach. Natomiast w przypadku pracowników osiągających dochody w Polsce i Niemczech w danym roku podatkowym należy sporządzić informację PIT-11/8B.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

Stosownie do art. 15 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w dniu 14 maja 2003 r. (Dz. U. Nr 12 poz. 90), uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polska) otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (Polska), chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (Niemcy). Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie (Niemcy).

Jednakże, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie (Polska), jeżeli:

  • odbiorca przebywa w drugim Państwie (Niemcy) przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
  • wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie (Niemcy),
  • wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie (Niemcy).

Zatem jeżeli pracownicy uzyskujący przychody za granicą nie osiągają w Polsce żadnych dochodów, a dochody z pracy za granicą zostały tam opodatkowane zgodnie z wyżej powołanymi regulacjami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to przychody te są w Polsce wolne od podatku. W tej sytuacji Spółka (jako płatnik) nie dokonuje rocznego rozliczenia pracownika. Ciąży na Spółce natomiast obowiązek sporządzenia i przesłania w ustawowym terminie pracownikowi oraz urzędowi skarbowemu informacji o wysokości uzyskanego przez pracownika dochodu na druku PIT - 11/8B (o czym stanowi art. 39 ustawy). Należy wskazać, iż ustawa nie zawiera przepisu, który zwalniałby pracodawcę z obowiązku wystawienia informacji PIT - 11/8B w sytuacji, gdy pracownik osiąga przychody z pracy wykonywanej na granicą. Należy również podkreślić, że pracodawcą, a więc zakładem pracy, na którym ciążą obowiązki wskazane m. in. w art. 39 ustawy jest zawsze jednostka kierująca do pracy za granicą, w tym przypadku Spółka, nawet wtedy, gdy faktycznie pracownikom zatrudnionym w Niemczech wynagrodzenie wypłaca Oddział, który wobec niemieckich władz podatkowych jest płatnikiem podatku.

W informacji PIT - 11/8B jako wynagrodzenie otrzymane przez pracownika za granicą przyjmuje się sumę wynagrodzeń w walucie obcej przeliczonej na złote według kursów z dnia wypłaty, stosownie do zasad wskazanych w art. 11 ust. 3 i ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez NBP. Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa wyżej, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez NBP.

Przy obliczaniu dochodu uzyskanego przez pracownika za granicą należy uwzględnić również następujące zasady: - wynagrodzenie pracownika za pracę wykonywaną na terenie Niemiec należy zwiększyć o świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia na rzecz pracownika, - równocześnie jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy, należy je pomniejszyć o równowartość diet należnych pracownikowi przy podróżach poza granicami kraju, obliczonych za okres, w którym była wykonywana praca za granicą. Przy czym od dnia 1 stycznia 2004 r. zwolnienie to dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet. Wysokość diet określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 ze zm.) - od tak obliczonych przychodów odlicza się koszty uzyskania w wysokości i na zasadach określonych w art. 22 ust. 2 ustawy.

W wystawionej pracownikowi informacji PIT - 11/8B pracodawca powinien jednakże zamieścić adnotację, że podatek od przychodów został odprowadzony za granicą zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 wyżej wskazanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Informacja PIT - 11/8B winna również zawierać informacje o zapłaconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, pobranych w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. nr 210, poz. 2135), przy czym wykazaniu nie podlegają składki, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz składki, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Kwota składki nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

Reasumując, niezależnie od tego czy pracownik (podatnik) uzyskał przychody stanowiące wynagrodzenie wypłacone i opodatkowane za granicą (Niemczech), czy też oprócz wynagrodzenia uzyskanego za granicą osiągnął również przychody stanowiące wynagrodzenie wypłacone i opodatkowane w Polsce, na płatniku ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-11/8B wraz z "informacją dodatkową" (w przypadku przychodów uzyskanych za granicą). W przypadku przychodów osiągniętych tylko za granicą płatnik nie może ograniczyć się jedynie do sporządzenia "dodatkowej informacji" gdyż stanowi ona integralną część podstawowego dokumentu jakim jest informacja PIT-11/8B.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj