Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/436-5/MG/05/06
z 13 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/436-5/MG/05/06
Data
2006.01.13



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
fundusz unijny
inwestycje
podatek od czynności cywilnoprawnych
przekazanie nieodpłatne
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne przekazanie Gminie gruntu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że opisane w piśmie z dnia 13 października 2005 r. stanowisko Spółki, iż czynności związane z nieodpłatnym przekazaniem Gminie gruntu nie spowodują powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 13 października 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W ramach nakładów inwestycyjnych współfinansowanych z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, konieczne jest wybudowanie infrastruktury wodno - kanalizacyjnej na gruncie należącym do Sp. z o.o. Zgodnie z zapisem umownym Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz gminy prawo własności do ww. gruntu, na którym to powstanie zabudowa związana z infrastrukturą wodno - kanalizacyjną, gmina natomiast zobowiązuje się do powrotnego, nieodpłatnego przekazania praw własności do tego gruntu łącznie z wybudowanymi tam urządzeniami sanitarnymi. Przekazanie to odbędzie się po upływie 5 lat karencji (wynika to z zapisów memorandum finansowego zawartego pomiędzy Komisją Europejską a Rządem Rzeczpospolitej Polskiej) i zostanie zrealizowane w formie aportu. Spółka ponadto nadmienia, że Gmina jest jedynym właścicielem Spółki.
Spółka zwróciła się z pytaniem czy nieodpłatne przekazanie gruntu właścicielowi Spółki w celu jego zabudowy i powrotnego przekazania zwiększonego majątku nieodpłatnie na rzecz Spółki jako bezpośredniego użytkownika przedmiotowych środków trwałych będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zdaniem Spółki wszelkie operacje związane z przekazaniem oraz zwrotem przedmiotowego gruntu nie są obciążone zobowiązaniem podatkowym.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego przedstawia następujące stanowisko:

Ustawa z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zmianami) w art. 1 ust. 1 zawiera zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu, a tym samym skutkujących powstaniem obowiązku podatkowego.
Oznacza to, że czynności cywilnoprawne, które nie zostały wymienione w sposób wyraźny w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu omawianym podatkiem. Zatem czynność cywilnoprawna polegająca na umownym nieodpłatnym przeniesieniu na Gminę prawa własności gruntu, na którym powstanie zabudowa, a następnie po upływie 5-letniego okresu karencji, grunt ten wraz z wybudowanymi urządzeniami zostanie przez Gminę zwrócony Spółce, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zmianami), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z poz. 1 część I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj