Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-145-3-GK/05
z 5 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-145-3-GK/05
Data
2006.01.05


Referencje


Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce zamieszkania
oddelegowanie personelu
podatek od towarów i usług
stawki podatku
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Pytanie podatnika
Spółka otrzymała zlecenie od osoby fizycznej posiadającej miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec na znalezienie pracownika do opieki nad starszą osobą. Spółka zamierza zatrudnić w tym celu pracownika, który będzie wykonywał te prace.
Czy dochód uzyskany od osoby fizycznej zlecającej zadanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki w opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych usług przedstawione w pkt 3 pisma z dnia 19 września 2005 r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19 września 2005 r. ( przekazanym do tut. Urzędu zgodnie z właściwością dnia 05 października 2005r.) Jednostka zwróciła się do II Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka otrzymała zlecenie od osoby fizycznej posiadającej miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec na znalezienie pracownika do opieki nad starszą osobą. Spółka zamierza zatrudnić w tym celu pracownika, który będzie wykonywał te prace.

Spółka zadała pytanie czy dochód uzyskany od osoby fizycznej zlecającej zadanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

W opinii Podatnika usługi te zalicza się do usług opieki społecznej, a więc są one zwolnione z opodatkowania. Dotyczy to sytuacji, kiedy miejscem świadczenia jest Polska, jeżeli natomiast usługa ta będzie uznana za usługę dostarczenia personelu, to miejscem świadczenia są Niemcy i w takim przypadku uzyskany dochód będzie podlegał opodatkowaniu na terytorium Niemiec.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Reasumując opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wykonanie czynności wymienionych w art. 5 ustawy, a podstawą opodatkowania jest obrót; przepisy ustawy w części dotyczącej podstawy opodatkowania tych czynności nie odnoszą się pojęcia "uzyskania dochodu".

Nie można zgodzić się, ze stanowiskiem Spółki, iż w przypadku zakwalifikowania przedmiotowej usługi jako usługi dostarczania personelu, usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem generalną zasadą jest opodatkowanie usług w miejscu siedziby świadczącego usługę. Usługi dostarczania (oddelegowania) personelu, zostały wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy, jako usługi do których stosuje się ust. 3 tego artykułu. Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Z pisma Spółki wynika, iż osoba zlecająca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zatem nie na terytorium państwa trzeciego. Jednocześnie Spółka nie podała aby osoba ta miała status podatnika podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym powołane przepisy nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż tut. organ podatkowy nie jest organem właściwym do ustalenia prawidłowej klasyfikacji statystycznej wykonywanej usługi. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego usługi te nie klasyfikują się do grupy usług wymienionych w poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy jako "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)". Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi, natomiast Spółka nie zalicza się do wymienionych kategorii podmiotów. W ocenie tut. organu podatkowego usługi świadczone przez Spółkę mają charakter komercyjny i wynikają z umowy cywilno - prawnej. Nie mają w tej sytuacji zastosowania przepisy o opiece społecznej, zgodnie z którymi opieka (pomoc) jest rozdzielana w określonych sytuacjach zdrowotnych, życiowych przez ww. podmioty a beneficjent usługi, by ją otrzymać musi spełnić określone kryteria uprawniające go do otrzymania takiej opieki (pomocy).

Jednakże w kwestii prawidłowego zaklasyfikowania przedmiotowych usług Spółka winna zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 93-176 Łódź, ul.Suwalska 29.

Powyższe powoduje, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zastosowania znajdzie natomiast art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie.

Reasumując powyższe, w opinii tut. organu podatkowego usługi wykonywane przez Spółkę winny być opodatkowane na terytorium kraju, podstawą opodatkowania będzie obrót, a stawką właściwą dla tych usług będzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj