Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
US15/POIII/443/1/AG/06
z 9 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US15/POIII/443/1/AG/06
Data
2006.02.09



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem , czy może odliczać podatek naliczony z tyt. zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej 12.500 kg oraz czy nie ma obowiązku potwierdzania faktu zaliczenia powyższego samochodu do kategorii samochodów ciężarowych przekraczających dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony stosownym zaświadczeniem wydawanym przez okręgową stację kontroli pojazdów i właściwą adnotacją w dowodzie rejestracyjnym?


Odpowiedź:

Stan faktyczny:Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, wykorzystując do jej prowadzenia samochód ciężarowy marki Autosan / rok produkcji 1985/ o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony-wg dowodu rejestracyjnego masa całkowita wynosi 12.500 kg. Samochód stanowi środek trwały, ujęty jest do ewidencji środków trwałych. Do czasu wejścia w życie ustawy nowelizacyjnej czyli do dnia 22 sierpnia 2005r. Podatnik nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa wykorzystywanego do w/w pojazdu z powodu braku wyciągu ze świadectwa homologacji.Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w świetle obowiązujących przepisów przysługuje Podatnikowi odliczenie podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu ciężarowego marki Autosan oraz czy Podatnik powinien fakt zaliczenia powyższego pojazdu do kategorii samochodów ciężarowych przekraczających dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony udokumentować stosownym zaświadczeniem uzyskanym z okręgowej stacji kontroli pojazdów na podstawie przeprowadzonego badania technicznego oraz dokonać wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu poprzez właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań .

Stanowisko podatnika:Zdaniem Podatnika przepis art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zakazujący obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie ma w omawianej sprawie zastosowania. W związku z tym , że posiadany przez Podatnika samochód przekracza masę całkowitą 3,5 tony, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wg art.86 ust.1 ustawy o VAT . Natomiast odnośnie uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów w celu potwierdzenia określonych ustawowo warunków uprawniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w cenie paliwa , Podatnik stoi na stanowisku, iż poprzez analogię powyższych przepisów nie ma podstaw do wydawania przez okręgową stację kontroli pojazdów omawianego zaświadczenia a także zwalnia Podatnika z obowiązku uzyskania takiego zaświadczenia.

Ocena prawna stanowiska podatnika:Zgodnie z art. 9 ustawy nowelizacyjnej z dn. 21.IV.2005r. zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług weszły w życie z dniem 1.VI.2005r. - z wyjątkiem przepisów dot. pojazdów samochodowych, które obowiązują od 22.VIII.2005r.Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm./, w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.Jednakże w myśl art.88 ust. 1 pkt 3 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust.3, czyli samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które są regulacją art.86 ust.3 ustawy, jest określony również przez ust.4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust.4 ustawy jednoznacznie wskazuje, że przepis art. 86 ust.3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art.. 88 ust.1 pkt 3 nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy, tzn. , że podatnikowi przysługuje odliczenie naliczonego podatku VAT z tyt. zakupu paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust.4 ustawy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art.86 ust.4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stacje kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań /art.86 ust.5 ustawy/.

W świetle w/w przepisów ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych oleju napędowego oraz gazu przysługuje od 22 sierpnia 2005r. bez potwierdzania stosownym zaświadczeniem , jeżeli paliwa te są nabywane do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Według przedstawionego stanu faktycznego oraz z przedstawionej kopii dowodu rejestracyjnego podatnik wykorzystuje w działalności gospodarczej pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, w związku z powyższym Podatnik ma prawo na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT do odliczenia podatku naliczonego z tyt. nabycia paliwa do w/w samochodu. Ponadto do tego samochodu nie jest wymagane stosowne zaświadczenie wydawane przez okręgową stację kontroli pojazdów , a także właściwa adnotacja w dowodzie rejestracyjnym. Powyższe zaświadczenie wymagane jest dla samochodów określonych w art. 86 ust. pkt 1-4

Zatem w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce stwierdza, że stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj