Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
I-2/415-1/06D.P.
z 4 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/415-1/06D.P.
Data
2006.01.04
Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
fundusz remontowy
wydatki mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć wydatki z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej w wysokości większej niż określone przez Spółdzielnię Mieszkaniową?
W dniu 26.X.2005 r. złożył Pan do tutejszego organu podatkowego wniosek, uzupełniony w dniu 16.XI.2005 r. o udzielenie interpretacji w sprawie odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowej wpłat na fundusz remontowy do spółdzielni mieszkaniowej. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że wysokość miesięcznych wpłat na fundusz remontowy określa Spółdzielnia Mieszkaniowa. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe. Zgodnie z art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003., podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 według skali podatkowej, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), wydatki o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27 a i art. 45 ust. 3 a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. Wydatki na w/w cele ustala się w myśl art. 27 a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy, na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu tej wpłaty. W świetle cytowanych wyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymienia dodatkowych warunków, jakie należy spełnić, aby skorzystać z ulgi z tytułu wydatków mieszkaniowych przeznaczonych na w/w cele. Mając na względzie powołane przepisy oraz opisany stan faktyczny uznać należy, że poniesione przez Pana w roku podatkowym wydatki z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej w wysokości większej niż określone przez Spółdzielnię Mieszkaniową, uprawniają Pana do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem udokumentowania poniesionych wydatków dowodem wpłaty na wyodrębiony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej. Należy jednak zauważyć, że dokonane wpłaty będą przedmiotem odliczenia od podatku w rozliczeniu rocznym za 2005 rok pod warunkiem, że wpłata na fundusz remontowy w kwocie przewyższającej wysokość określoną w statucie spółdzielni nie będzie kwestionowana przez spółdzielnię i spółdzielnia mieszkaniowa zaliczy te środki faktycznie na fundusz remontowy. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pana wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu podziela Pana stanowisko w sprawie i uznaje je za prawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi. Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.