Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-520/12/IK
z 4 września 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-520/12/IK
Data
2012.09.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usług związanych ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu oraz sprzedaży materiałów z recyklingu jako kruszywo do podbudowy dróg, placów.
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012r. (data wpływu 29 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu oraz sprzedaży materiałów z recyklingu jako kruszywo do podbudowy dróg, placów – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu oraz sprzedaży materiałów z recyklingu jako kruszywo do podbudowy dróg, placów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-520/12/IK. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z dnia 13 sierpnia 2012r.: Przedstawiona sytuacja dotyczy zdarzeń przyszłych. Proponowana usługa recyklingu polegać będzie na przyjęciu od mniejszych i większych podmiotów gospodarczych lub osób fizycznych odpłatnie gruzu budowlanego, drogowego powstałego w wyniku prac rozbiórkowych lub wyburzeń. Pozyskany gruz zostanie czasowo magazynowany, a następnie poddany procesowi recyklingu w kruszarce. W zależności od potrzeb odzyskane kruszywo zostanie przesiane w przesiewaczu na odpowiednie frakcje. Tak otrzymany materiał zostanie przekazany do magazynu, a następnie do sprzedaży. Przedstawiona powyżej usługa ma charakter jednoetapowy – klasyfikacja wg PKWiU 38.11.19.0 – Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu stawka 8%. Zakłada się również, że przedstawiona usługa może przebiegać w 3 oddzielnych etapach ze względu na indywidualne potrzeby klientów np:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie lub skorygowanie stosowania stawki VAT oraz wydanie interpretacji indywidualnej całościowej dla przedstawionej powyżej usługi recyklingu gruzu budowlanego i drogowego oraz interpretacji indywidualnej do każdego z 3 oddzielnych etapów ww. usługi. Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona powyżej usługa recyklingu gruzu budowlanego i drogowego przebiegająca jednoetapowo zostanie zakwalifikowana przez firmę Wnioskodawcy w oparciu o PKWiU do grupowania 38.11.19.0 – Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu" – stawka 8% Natomiast ta sama usługa recyklingu gruzu budowlanego i drogowego przebiegająca w 3 oddzielnych etapach powinna być zakwalifikowana:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie wykonywać:
W tym miejscu należy zauważyć, że w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 143 wskazano na „Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu” (symbol PKWiU 38.11.1). Natomiast sprzedaż materiałów z recyklingu jako kruszywo do podbudowy dróg i placów o symbolu PKWiU 08.12.12.0 – Granulki, odłamki i proszek; otoczaki i żwir – nie została wymieniona w załącznikach, a także w przepisach określających preferencyjne stawki podatku od towarów i usług. A zatem, stawka podatku dla:
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Ponadto należy zauważyć, iż zmiana któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, (w szczególności innego niż wskazane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wg PKWiU świadczonych przez niego usług) powoduje utratę ważności niniejszej interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.