Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-165/12-4/MN
z 10 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-165/12-4/MN
Data
2012.05.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
basen
bilety
karnet
nauka
pływalnia
sauna
świadczenia
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
usługa nieodpłatna
usługi
usługi rekreacyjne


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usug.



Wniosek ORD-IN 948 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z okazji otwarcia Parku Wodnego przewiduje konkursy i akcje promocyjne, wydawanie bezpłatnie biletów wstępu na usługi rekreacyjno-sportowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz bezpłatnych zaproszeń, przekazywanych głównie przedstawicielom instytucji oraz kontrahentom Spółki. Działania te Spółka potraktuje jako propagowanie i promowanie działalności w zakresie atrakcyjności swoich usług, co w przyszłości może przyczynić się do pozyskania zwiększonego zainteresowania klientów i wpłynąć na zwiększenie przychodów Spółki. Inicjatywę tę Spółka przewiduje zatem wykonać z myślą o przyszłej realizacji usług rekreacyjnych – czyli będą to, w rozumieniu Spółki, nieodpłatne świadczenia wykonane dla celów działalności gospodarczej Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego w 2012 r. nieodpłatne wydawanie biletów wstępu na basen i inne atrakcje w Parku Wodnym oraz nieodpłatnych zaproszeń z okazji jego otwarcia, związanych z jego działalnością, można nie traktować jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w konsekwencji, czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nieodpłatny wstęp gości specjalnych i innych osób w ramach darmowych biletów wstępu na basen i inne atrakcje nie należy uznawać za „odpłatne świadczenie usług”, czyli nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT, jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług rekreacyjnych w Parku Wodnym, dla zwiększania jego przychodów. Będą to zatem nieodpłatne świadczenia, ale wykonane dla celów działalności gospodarczej Spółki. Z treści bowiem cytowanego wyżej artykułu wynika, iż „za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług (...) do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”. Zdaniem Zainteresowanego, nieodpłatny wstęp związany z otwarciem Parku, konkursami i akcjami promocyjnymi nie będzie innym celem niż działalność gospodarcza Spółki. Podobne stanowisko zajął w interpretacji indywidualnej o sygnaturze IPPP1-443-832/11-2/IGo z dnia 6 lipca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Wniosek dotyczył podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów wstępu oraz zaproszeń na spektakl Teatru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Treść ww. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka z okazji otwarcia Parku Wodnego przewiduje konkursy i akcje promocyjne, wydawanie bezpłatnie biletów wstępu na usługi rekreacyjno-sportowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz bezpłatnych zaproszeń, przekazywanych głównie przedstawicielom instytucji oraz kontrahentom Spółki. Działania te Spółka potraktuje jako propagowanie i promowanie działalności w zakresie atrakcyjności swoich usług, co w przyszłości może przyczynić się do pozyskania zwiększonego zainteresowania klientów i wpłynąć na zwiększenie przychodów Spółki. Inicjatywę tę Spółka przewiduje zatem wykonać z myślą o przyszłej realizacji usług rekreacyjnych – czyli będą to, w rozumieniu Spółki, nieodpłatne świadczenia wykonane dla celów działalności gospodarczej Spółki.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa – działalnością gospodarczą podatnika.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nieodpłatnie wydając bilety wstępu na basen i inne atrakcje w Parku Wodnym oraz zaproszenia z okazji jego otwarcia wykonuje czynności, które są związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, ponieważ – jak wskazał Zainteresowany – będą one miały wpływ na przyszłe przychody Spółki poprzez propagowanie i promowanie jej działalności.

Zatem należy uznać, że nieodpłatne wydawanie przedmiotowych biletów i zaproszeń jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku – w dniu 10 maja 2012 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-165/12-3/MN.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj