Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IIUS-II-443/6/2006
z 7 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS-II-443/6/2006
Data
2006.02.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
renowacja
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się o potwierdzenie, iż prawidłowe jest jego stanowisko w sprawie opodatkowania podatkiem VAT robót budowlanych i zwolnienia z tego podatku prac konserwatorskich, wykonywanych w ramach realizacji remontu elewacji zabytkowego kościoła.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r Dz. U nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 16.01.2006 r, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie jest prawidłowe.

Podatnik wykonuje roboty, których przedmiotem jest renowacja i odtworzenie elementów architektonicznych elewacji kościoła (wraz z wieżą) wpisanego do rejestru zabytków. Część wykonywanych prac mieści się w grupowaniu PKWiU 45 "Roboty budowlane", a część w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków". Dla tak rozróżnionych rodzajów robót obowiązuje inna stawka podatku VAT: roboty budowlane - 22 %, roboty konserwatorskie i restauracyjne - zwolnione od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. W piśmie swoim Podatnik dokonał następującego podziału robót: Roboty budowlane - VAT 22%:

  1. Odbicie zniszczonych, zawilgoconych i zasolonych tynków,
  2. Wykonanie nowych tynków cementowo- wapiennych,
  3. Odgrzybianie i odsolenie ścian,
  4. Wykonanie izolacji pionowej cokołu,

Prace konserwatorskie mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 - usługi ochrony zabytków - zwolnione z VAT:

  1. Konserwacja elementów metalowych,
  2. Czyszczenie ścian ze strych powłok malarskich, zmycie powierzchni tynków myjką ciśnieniową, oczyszczenie rys i pęknięć tynków,
  3. Konserwacja otynkowanych ścian poprzez nałożenie szpachli z kleju renowacyjnego, scalenie powłok tynkarskich szpachlą renowacyjną, hydrofobizacja powierzchni ścian, gruntowanie i malowanie farbami konserwującymi,
  4. Wykonanie dokumentacji powykonawczej i konsultacje prac konserwatorskich,
  5. Konserwacja wątku ceglanego i cokołu polegająca na wykuciu i oczyszczeniu spoin, gruntowaniu powierzchni i uzupełnienie spoin.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela następującej interpretacji. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisów art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że z zastosowaniem wyjątków określonych w przedmiotowej ustawie stawka podatku wynosi 22 %. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tegoż załącznika zawarto usługi związane z kulturą PKW i U -ex 92 (ex- dotyczy tylko danego wyrobu /usługi z danego grupowania), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem przypadków wymienionych w punktach od 1 do 8 niniejszej pozycji. W związku z tym, iż usługi ochrony zabytków sklasyfikowane pod symbolem PKW i U 92.52.12-00.00 nie zostały objęte wyłączeniem, będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast pozostałe roboty wymienione przez Stronę jako roboty budowlane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT. Jednocześnie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie informuje, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Do obowiązku dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki uzależniona jest od podporządkowania konkretnej dostawie towaru lub usługi właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nr 82 z dnia 05.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dziennik Urzędowy GUS nr 12 z dnia 12.11.2002 r.) od dnia 01.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wynika za tego, że tutejszy organ podatkowy nie ma uprawnień do przyporządkowania symboli PKWiU, ale opiera się jedynie na klasyfikowaniu podanym przez Wnioskodawcę. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie orzekł jak w sentencji.

Tut. Organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 16.01.2006r, oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wpływu wniosku do tut. Organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj