Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IIUS-II-443/75/2005
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS-II-443/75/2005
Data
2006.01.11



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
renowacja
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z pytaniem: Czy prowadzone prace konserwatorskie, wykonywane w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków, mogą być zwolnione z podatku VAT? Zdaniem podatnika zakres i charakter wykonywanych robót w pełni wyczerpuje cechy, które są właściwe dla grupowania PKWiU 92.52.12 - 00.00 co uprawnia do zwolnieniu z podatku VAT jako usługi ochrony zabytków - na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o PTU.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r Dz. U nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 19.10.2005r, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie jest nieprawidłowe.

Podatnik wykonuje roboty, których przedmiotem jest renowacja i odtworzenie elementów architektonicznych elewacji kościoła (wraz z wieżą) wpisanego do rejestru zabytków. Zakres tych prac został szczegółowo opisany w załączonym do wniosku "Programie prac konserwatorskich" i ma na celu poprawę stanu technicznego zabytkowego kościoła jak i jego wizerunku estetycznego. Całość została zatwierdzona przez służby konserwatorskie decyzją z dnia 27.06.2005 r. w której określono planowane prace jako "remont elewacji kościoła", oraz decyzją Starosty Powiatowego z dnia 29.06.2005 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na wykonanie robót budowlanych na zamierzenie budowlane pod nazwą "Remont elewacji budynku kościoła, ...".

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisów art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że z zastosowaniem wyjątków określonych w przedmiotowej ustawie stawka podatku wynosi 22 %. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tegoż załącznika zawarto usługi związane z kulturą PKW i U -ex 92, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem przypadków wymienionych w punktach od 1 do 8 niniejszej pozycji. W związku z tym, iż usługi ochrony zabytków sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00 nie zostały objęte wyłączeniem, będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6.04.2004 r. - Dz. U. nr 89, poz. 844) w zakresie wskazanego grupowania - Usługi ochrony zabytków - mieszczą się usługi:

  • konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki (obrazów, mebli i innych elementów stolarki artystycznej, rzeźb, itp.),
  • konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej (z wyjątkiem prac budowlanych),
  • sporządzania odpowiedniej dokumentacji wymaganej przepisami o ochronie zabytków, dotyczącej prac wykonywanych w obiektach zabytkowych oraz nadzór konserwatorski i konsultacje dotyczące wykonywania ww. prac.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Od właściwego sklasyfikowania uzależniona jest wysokość stawki podatku. Podatnik w swoim wniosku klasyfikuje łącznie wszystkie roboty wykonywane w ramach zadania "remont elewacji kościoła" do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 uznając za usługi ochrony zabytków wszystkie wykonywane czynności. Według interpretacji z dnia 27.12.2005 r, dokonanej przez Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie należy, spośród wymienionych przez Wnioskodawcę czynności, odróżnić usługi konserwacji zabytków od prac budowlanych. Usługi konserwacji zabytków architektury oraz dzieł sztuki wykonywane są pod nadzorem konserwatora zabytków przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 - "usługi ochrony zabytków". W zakresie wymienionego grupowania mieści się również sporządzanie odpowiedniej dokumentacji, wymaganej przepisami o ochronie zabytków, dotyczącej prac wykonywanych w obiektach zabytkowych oraz nadzór konserwatorski i konsultacje dotyczące wykonywania ww. prac. Nie należą jednak do powyższego grupowania prace budowlane (również te wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków) związane z remontami, rozbudową, nadbudową lub adaptacją zabytków architektury, które należy klasyfikować w dziale PKWiU 45 "roboty budowlane" w odpowiednich grupowaniach, w zależności od rodzaju wykonywanych prac. Mając powyższe na uwadze jak również przedstawiony stan faktyczny dotyczący zakresu robót wynikający z załączonego do wniosku "Programu prac konserwatorskich", Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, iż niemożliwe jest przyjęcie jednolitej klasyfikacji dla całości wykonywanego przez Wnioskodawcę zamierzenia budowlanego. Wobec czego nieprawidłowe jest zastosowanie zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w oparciu o poz. 11 załącznika nr. 4 do ustawy d wszystkich robót wchodzących w zakres zadania pod nazwą "Remont elewacji kościoła".

Tut. Organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 19.10.2005 r uzupełnionego pismem z dnia 26.10.2005 r, oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wpływu wniosku do tut. Organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj