Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PDFN II/415-118/05/DW
z 1 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN II/415-118/05/DW
Data
2005.02.01
Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia wydatków inwestycyjnych
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
odliczenie od dochodu
ulga odsetkowa
Pytanie podatnika
dot. odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, iż stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie jest nieprawidłowe w części dotyczącej: UZASADNIENIE W dniu 14.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik wraz z małżonką zawarł umowę przedwstępną zakupu lokalu mieszkalnego wraz z garażem (stanowiącym część składową lokalu jako pomieszczenie przynależne) i udziałem w gruncie. Zawarcie umowy kupna lokalu mieszkalnego wraz z garażem i udziałem w gruncie w formie aktu notarialnego ma nastąpić po zakończeniu inwestycji, co jest planowane na drugą połowę 2006 r. Wartość inwestycji nie przekracza kwoty 170.000 zł i w całości została sfinansowana kredytem udzielonym w listopadzie 2005 r. przez bank na zakup lokalu mieszkalnego. Spłata kredytu ma zostać zakończona w listopadzie 2035 r. Podatnik zaznacza, że wraz z małżonką nie korzystali z ulgi budowlanej. 1. Czy istnieje obowiązek poinformowania organu podatkowego przed zakończeniem inwestycji o zamiarze rozpoczęcia odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego w następnym roku podatkowym? 5. Czy przez cały okres spłaty kredytu podatnik będzie mógł odliczać wydatki na spłatę odsetek od niego? W myśl art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej m.in. z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy lub od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. Odliczenie z tytułu spłaty odsetek, zgodnie z art. 26b ust. 2 wymienionej ustawy o podatku dochodowym, stosuje się, jeżeli: Kolejne warunki, jakie muszą być spełnione w myśl art. 26b ust. 2 pkt 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są następujące: Odliczeniem objęte są wyłącznie odsetki naliczone za okres począwszy od dnia 01.01.2002 r. i zapłacone od tego dnia, od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty odpowiadającej kwocie określonej zgodnie z art. 27a ust. 2 ustawy, ustalonej w roku zakończenia inwestycji, a odliczenia dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. Ad. 1) Zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 5 ww. ustawy odliczenie odsetek od kredytu udzielonego na realizację inwestycji budowlanej stosuje się, jeżeli do zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku (aktualnie druk takiego oświadczenia nosi oznaczenie PIT-2K). A zatem nie ma obowiązku powiadamiania organu podatkowego o zamiarze skorzystania z przedmiotowej ulgi wcześniej niż składając zeznanie podatkowe za rok, w którym zostanie zakończona inwestycja. Tym samym stanowisko podatnika w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe. Ad. 2) Z analizy powołanego wyżej art. 26b ust. 1 ww. ustawy wynika, że aby skorzystać z tzw. ulgi odsetkowej udzielony podatnikowi kredyt mieszkaniowy przeznaczony ma być na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych związanej m.in. z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.