Interpretacja Urzędu Skarbowego w Puławach
US.IV-406/01/2006/VAT
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV-406/01/2006/VAT
Data
2006.01.23



Autor
Urząd Skarbowy w Puławach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
darowizna
gmina
kanalizacja
odpłatne przekazanie


Pytanie podatnika
Gmina, jako inwestor, realizuje inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej dla części jej mieszkańców, w oparciu o wykonaną na koszt Gminy kompletną dokumentację projektowo – kosztorysową, obejmującą zarówno tzw. sieć główną jak i przyłącza kanalizacyjne do poszczególnych nieruchomości. Stosownie do przepisu art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków realizację budowy przyłączy do sieci zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Gmina uznała, że właściwym postępowaniem będzie wykonanie całej inwestycji zgodnie z dokumentacją na jej koszt, a następnie przekazanie na rzecz właścicieli nieruchomości przyłączy kanalizacyjnych za odpłatnością stanowiącą wyłącznie zwrot poniesionych przez Gminę na ten cel wydatków – z właścicielami nieruchomości zostaną zawarte umowy, a podstawą wpłaty będzie stanowiła wystawiona przez Gminę faktura VAT (de facto refaktura). Gmina nie prowadzi osobiście działalności gospodarczej związanej z odprowadzaniem ścieków. Wybudowana i oddana do użytku sieć wodno – kanalizacyjna przekazana zostanie nieodpłatnie gminnej jednostce organizacyjnej, natomiast wykonane przyłącza staną się własnością właścicieli posesji. 1.Czy wystawianie faktur VAT (refaktur) zarówno dla osób fizycznych jak i prawnych nie zrodzi obowiązku odprowadzenia przez Gminę podatku VAT? – jest to zwrot poniesionych przez Gminę wydatków.2.Czy w przypadku kiedy obowiązek, o którym mowa w pkt 1, powstaje w miesięcznych rozliczeniach z Urzędem Skarbowym, Gmina może wykazać należny podatek VAT, a następnie odliczyć go w takiej samej wysokości?3.Czy odzyskanie poniesionych wydatków za pośrednictwem Społecznych Komitetów Budowy Kanalizacji (wpłaty dokonane przez Komitety w formie darowizny) nie będzie czynnością rodzącą obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej – ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach postanawia, że nie jest prawidłowe stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 02.11.2005 r., który wpłynął 04.11.2005 r., a uzupełniony został pismem z dnia 05.12.2005 r., które wpłynęło 08.12.2005 r., w sprawie podatku od towarów i usług w związku z realizowaniem inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 04.11.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika – Urzędu Gminy z dnia 02.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług w związku z realizowaniem inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej. Na wezwanie z dnia 29.11.2005 r., nr US.IV-4461/288/2005/VAT, doręczone 01.12.2005 r. wniosek uzupełniono pismem z dnia 05.12.2005 r., które wpłynęło 08.12.2005 r.

Przedstawiając stan faktyczny podano, że Gmina, jako inwestor, realizuje inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej dla części jej mieszkańców, w oparciu o wykonaną na koszt Gminy kompletną dokumentację projektowo – kosztorysową, obejmującą zarówno tzw. sieć główną jak i przyłącza kanalizacyjne do poszczególnych nieruchomości. Stosownie do przepisu art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków realizację budowy przyłączy do sieci zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Gmina uznała, że właściwym postępowaniem będzie wykonanie całej inwestycji zgodnie z dokumentacją na jej koszt, a następnie przekazanie na rzecz właścicieli nieruchomości przyłączy kanalizacyjnych za odpłatnością stanowiącą wyłącznie zwrot poniesionych przez Gminę na ten cel wydatków – z właścicielami nieruchomości zostaną zawarte umowy, a podstawą wpłaty będzie stanowiła wystawiona przez Gminę faktura VAT (de facto refaktura). Gmina nie prowadzi osobiście działalności gospodarczej związanej z odprowadzaniem ścieków. Wybudowana i oddana do użytku sieć wodno – kanalizacyjna przekazana zostanie nieodpłatnie gminnej jednostce organizacyjnej, natomiast wykonane przyłącza staną się własnością właścicieli posesji.

1. Czy wystawianie faktur VAT (refaktur) zarówno dla osób fizycznych jak i prawnych nie zrodzi obowiązku odprowadzenia przez Gminę podatku VAT? – jest to zwrot poniesionych przez Gminę wydatków.

2. Czy w przypadku kiedy obowiązek, o którym mowa w pkt 1, powstaje w miesięcznych rozliczeniach z Urzędem Skarbowym, Gmina może wykazać należny podatek VAT, a następnie odliczyć go w takiej samej wysokości?

3. Czy odzyskanie poniesionych wydatków za pośrednictwem Społecznych Komitetów Budowy Kanalizacji (wpłaty dokonane przez Komitety w formie darowizny) nie będzie czynnością rodzącą obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług?

Zdaniem podatnika wystawianie faktur VAT zarówno dla osób fizycznych jak i osób prawnych, właścicieli przyłączy kanalizacyjnych, nie zrodzi obowiązku odprowadzania przez Gminę podatku VAT, ponieważ wpłaty mieszkańców będą stanowiły tylko zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Natomiast zarówno odzyskanie poniesionych wydatków za pośrednictwem Społecznych Komitetów Budowy kanalizacji jak i indywidualnych wpłat właścicieli przyłączy podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego informuje, że:

W myśl art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

1) Zdaniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach już samo wystawienie faktury VAT, w której wykazana jest kwota podatku, oznacza obowiązek jego zapłaty na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy nawet w sytuacji, gdy czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przekazanie na rzecz właścicieli nieruchomości przyłączy kanalizacyjnych za odpłatnością stanowi jednak czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ - jak wynika z wniosku - staną się one własnością właścicieli nieruchomości. Powstaje więc obowiązek jej rozliczenia w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

2) Podatnikowi przysługuje na ogólnych zasadach prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych. Możliwa jest więc sytuacja ujęcia w deklaracji podatku naliczonego i należnego w takiej samej wysokości.

3) Wpłaty dokonywane przez Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie stanowią dotacji, subwencji czy też innych dopłat o podobnym charakterze mających bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach uważa więc, że stanowisko podatnika nie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj