Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/115/05/JB
z 29 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/115/05/JB
Data
2005.11.29



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
nabycie nieruchomości
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do zwolnienia


Pytanie podatnika
Czy mając zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed 1 stycznia 2001 r. można kupić nieruchomość poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej i uruchomić działalność gospodarczą nie objętą zwolnieniem podatkowym w ramach wyodrębnionej organizacyjnie jednostki - bez groźby utraty prawa do zwolnienia podatkowego?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.09.2005 r. (data wpływu 12.09.2005 r.) uzupełnionego w dniu 23.11.2005 r. pismem z dnia 22.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zachowania prawa do zwolnienia z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sytuacji zakupu nieruchomości poza terenem łódzkiej strefy ekonomicznej i uruchomienia działalności gospodarczej nie objętej zwolnieniem uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 07.09.2005 r. Spółka wystąpiła z pytaniem: Czy mając zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed 1 stycznia 2001 r. może kupić nieruchomość poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej i uruchomić działalność gospodarczą nie objętą zwolnieniem podatkowym w ramach wyodrębnionej organizacyjnie jednostki - bez groźby utraty prawa do zwolnienia podatkowego ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jednostka prowadząc działalność gospodarczą na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego w m-cu styczniu 2000 r. korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Spółka zamierza kupić nieruchomość poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej i uruchomić działalność gospodarczą nie objętą zwolnieniem podatkowym w ramach wyodrębnionej organizacyjnie jednostki. Jej zdaniem przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej może prowadzić działalność poza strefą pod warunkiem opodatkowania tej sfery działalności podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ww. ustawy). Jak wynika ze złożonego wniosku Spółka posiadając zezwolenie uzyskane przed dniem 1.01.2001 r. na podstawie art. 5 ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, tj. od 1 maja 2004 r. zachowuje w zakresie zapisanym w zezwoleniu prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123. poz. 600), w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r. oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2001 r., tj. przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. o ustanowieniu łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289).Stosownie do art. 5 ust. 6 ww. ustawy przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100 % wkładów, udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1 połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1.

Przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed 1.01.2001 r. zdaniem tutejszego organu podatkowego może rozszerzyć działalność na tereny znajdujące się poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, zachowując prawo do zwolnienia podatkowego działalności prowadzonej na terenie strefy pod warunkiem wyodrębnienia tej działalności pod względem organizacyjnym. Koszty i przychody związane z działalnością podjętą poza terenem strefy nie są objęte zwolnieniem z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...) Należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy zastosowanie zasady zgodnie z którą, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów - może mieć miejsce jedynie, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła. Koszty bezpośrednie można i należy w każdym przypadku ustalić na poszczególne źródła przychodu. Proporcjonalne rozliczenie kosztów, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może mieć zastosowanie do ustalenia kosztów o charakterze pośrednim, które dotyczą działalności przedsiębiorstwa jako całości np. koszty administracyjne, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych dla potrzeb obu zakresów działalności i których obiektywnie rzecz biorąc nie można przyporządkować na poszczególne źródła przychodów. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj