Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP-II-443/46/04/KH
z 12 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-443/46/04/KH
Data
2004.10.12
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Przedmiot opodatkowania
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego
Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
podatek należny
podatek naliczony
prawo do odliczenia
próbki
reklama
wartość sprzedaży
Pytanie podatnika
1) Czy przekazanie towarów (drobnych upominków) klientom czy dostawcom (długopisy, kalendarze) bez względu na wartość wydawanych towarów, będzie wymagało opodatkowania podatkiem VAT ?
2) Czy każde zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy wymaga opodatkowania podatkiem VAT ? 3) Czy zakup usług obcych zużywanych na cele reprezentacji i reklamy winien być opodatkowany podatkiem VAT ?
Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx w odpowiedzi na zapytanie złożone w piśmie znak: B-CA/46/2004 z dnia 18.06.2004 r. z zakresu podatku od towarów i usług, doręczone do MUS: 22.06.2004 r. kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje: Przedmiotem zapytania jest rozstrzygnięcie następujących kwestii: Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje czynności przekazania lub zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy. Przekazuje drobne upominki klientom lub dostawcom np.; kalendarze, wydaje gadżety reklamowe podczas targów czy wystaw. W trakcie prowadzonych rozmów kontraktowych Podatnik częstuje kontrahentów artykułami spożywczymi typu: kawa, herbata, ciastka, paluszki, woda, soki. Podatnik kupuje także usługi obce reklamowe i zużywa je na cele reklamowe Spółki (tworzenie stron internetowych, usługi druku informacji reklamowych, usługi wynajmu powierzchni wystawowych np.; na potrzeby targów czy prezentacji). W ocenie Podatnika czynności związane z przekazywanymi towarami (kalendarze, gadżety)podlegają opodatkowaniu natomiast zużycie towarów (artykuły spożywcze) dla tych celów nie jestobjęte regulacją ustawy. Zakup usług obcych na rzecz kontrahentów również nie podlegaopodatkowaniu. Odpowiadając na powyższe zapytania stwierdzić należy, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) zwana ustawą o PTU nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy". Przepisy tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez podatnika prezentów. Przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak działania związane z reprezentacją i reklamą. Zgodnie z art. 7 ustawy o PTU, przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie jest traktowane jako dostawa towarów. Pod pojęciem prezentów o małej wartości należy rozumieć przekazanie (wręczenie) przez Podatnika jednej osobie towarów o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 50 zł.. Łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może przekroczyć co do zasady 0,125 % wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym W takim przypadku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 2 ustawy o PTU, podatnik ma jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów stanowiących u niego prezenty o małej wartości. Przekazanie natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele "reprezentacji lub reklamy" w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Wobec powyższych stwierdzeń odpowiedzi na pytania będące przedmiotem niniejszego pisma są następujące: ad. 1) - Jeżeli Podatnik przekazuje swoim potencjalnym klientom drobne upominki np.; długopisy, kalendarze, czy też inne towary zawierające na jego temat informację handlową (co wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem) przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów (długopisów, kalendarzy, gadżetów reklamowych, itp.) podlega odliczeniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.