Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP-II-443-47-2004-KD
z 21 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-443-47-2004-KD
Data
2004.10.21



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
dokumenty celne
dostawa wewnątrzwspólnotowa
eksport towarów
korekta
nabycie wewnątrzwspólnotowe
sprzedaż akcji
usługi transportowe


Pytanie podatnika
1. Czy w świetle ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), obrót akcjami (udziałami) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ?
2. Czy art. 31 ust. 3 pkt 2 ustawy o PTU dotyczy rabatów z tytułu zapłaty z góry czy wszelkich innych udzielanych rabatów (np. z tytułu dużych zamówień itp.) ?
3. W 2003 r. Podatnik wysłał towar do komtrahenta z Niemiec i był to eksport towarów. W miesiącu sierpniu br. kontrahent zwrócił część towaru gdyż nie spełnia on wymogów technicznych. Kontrahent z Niemiec jest obecnie zarejestrowany dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego. Czy powrót towaru Podatnik powinien obecnie potraktować jako korektę eksportu czy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i jakie obowiązki względem urzędu skarbowego winien wypełnić ?
4. Po pierwszym maja br. Wnioskodawca wysłał towar do kontrahenta z Niemiec i była to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W sierpniu br. część towaru powróciła do podatnika. Czy będzie to korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ? Kiedy należy rozliczyć korektę wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w deklaracji VAT – 7 (składanej za który miesiąc) i w informacji podsumowującej ?
5. Czy na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy o PTU do podstawy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów należy włączyć tylko koszty transportu płacone dostawcy towaru, czy również koszty transportu np. płacone polskiemu przewoźnikowi a dot. nabywanego towaru ?
6. Stawkę podatku VAT 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, ze podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jaki dokument celny potwierdza procedurę wywozu ?


W odpowiedzi na pismo - zapytanie Znak: NF/GP/873-000-68-29/77/2004 z dnia 23.08.2004 r., (data wpływu do tut. Urzędu 26.08.2004 r.) z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje:

Przedmiot zapytania dotyczy rozstrzygnięcia następujących zagadnień:

1. Podatnik posiada akcje i udziały innych firm, które zamierza sprzedać. Czy w świetle ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą o PTU obrót akcjami (udziałami) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ? Jeżeli tak to z jaką stawką winny być wystawiane faktury VAT ? Wnioskodawca stwierdza, że w zakresie jego działalności nie ma obrotu akcjami i udziałami.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z uwagi na fakt, że firma nie zajmuje się zawodowo sprzedażą akcji (nie prowadzi działalności maklerskiej, ani brokerskiej) - czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie konieczności uwzględniania tego typu transakcji w rozliczeniach VAT.

2. Art. 31 ust. 3 ustawy o PTU stanowi, iż podstawa opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT) nie obejmuje: rabatów za zapłatę z góry, opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia udzielonych podmiotowi dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Czy w pkt 2 ww. przepisu chodzi też o rabaty z tytułu zapłaty z góry czy o wszelkie inne udzielane rabaty (inne niż z tytułu zapłaty z góry np. z tytułu dużych zamówień itp.) ?

Przykład: I

Dane z faktury od kontrahenta

Wartość zakupionych towarów 1000

Wartość rabatu umieszczonego na fakturze (np. z tytułu wcześniejszej zapłaty) -200

Kwota do zapłaty 800

Czy do podstawy opodatkowania przy WNT należy ująć kwotę 1000 czy 800?

Przykład: II

Dane z faktury od kontrahenta

Wartość zakupionych towarów 1000

Wartość rabatu umieszczonego na fakturze z tytułu dużych zamówień (nie z tytułu wcześniejszejzapłaty) -200

Kwota do zapłaty 800

Czy do podstawy opodatkowania przy WNT należy wziąć kwotę 1000 czy 800?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przykład I

Ponieważ przepis mówi że podstawa opodatkowania nie obejmuje, (a nie, że podstawęopodatkowania pomniejsza się) m.in. rabatów za zapłatę z góry to podstawa opodatkowania będziewynosić 1000. ( czyli kwota przed pomniejszeniem o rabat).

Przykład II

W pkt 2 przedmiotowego przepisu jest mowa o opustach, ustawodawca nie określił o jakiedokładnie chodzi, a ponieważ rabaty są też opustami Podatnik uważa, że podstawa dla WNT będziewynosić też 1000.

3. W 2003 roku Podatnik wysłał towar do kontrahenta z Niemiec i był to eksport towarów. W miesiącu sierpniu br. kontrahent zwrócił część towaru gdyż nie spełnia on wymogów technicznych. Kontrahent z Niemiec jest obecnie zarejestrowany dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego. Czy powrót towaru Podatnik powinien obecnie potraktować jako korektę eksportu czy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Czy z tytułu tej operacji Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę korektę do faktury eksportowej ? Jeżeli jest to korekta eksportu (tzw. towar powracający) to zgodnie z art. 87 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zobowiązany zwrócić część otrzymanego z tego tytułu zwrotu. W jaki sposób Podatnik powinien to zrobić ? Czy wystarczy wysłać do Urzędu Skarbowego przelew i pismo w którym wyjaśni sposób wyliczenia kwoty zwrotu ? Czy kwotę tę powinien wykazać w deklaracji ? Jeżeli tak to w której pozycji ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Firma powinna wystawić fakturę korektę do sprzedaży eksportowej. Jednak patrząc na definicję zawartą w art. 9 ust. 1 jest to po 1 maja br. WNT. Zgodnie z art. 44 ust. 2 i art. 45 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy WNT będzie korzystać ze zwolnienia.

4. Po pierwszym maja br Wnioskodawca wysłał towar do kontrahenta z Niemiec i była to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W sierpniu br. część towaru powróciła do podatnika. Czy to zdarzenie rodzi jakieś obowiązki od strony wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ? Czy będzie to tylko korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ? Jeżeli jest to korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów to kiedy należy ją ująć w deklaracji VAT-7 (składanej za który miesiąc) i w informacji podsumowującej ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Będzie to korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i należy ująć ją w deklaracji VAT-7 iinformacji podsumowującej za miesiąc/kwartał w którym nastąpił powrót towaru.

5. W związku z pojawiającymi się ostatnio w prasie różnymi wypowiedziami dot. art. 31 ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawca zadaje pytanie czy do podstawy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów należy włączyć tylko koszty transportu płacone dostawcy towaru (taki jest zapis w ww. przepisie), czy również koszty transportu np. płacone polskiemu przewoźnikowi, a dot. nabywanego towaru ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Do podstawy opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów należy włączyć tylkokoszty transportu płacone dostawcy towaru natomiast jeżeli za transport Firma płaci innemupodmiotowi np. polskiemu przewoźnikowi to takich kosztów nie należy doliczać do podstawyopodatkowania.

6. W związku ze zmianą przepisów podatkowych i celnych po przystąpieniu Polski do Unii dot. eksportu towarów pojawiła się wątpliwość: art. 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) mówi, że eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4 jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

• dostawcę lub w jego imieniu lub

• nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu.

Stawkę podatku VAT 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Jeżeli podatnik nie posiada dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, a posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu to nie wykazuje tej sprzedaży w deklaracji VAT-7 (art. 41 ww. ustawy) za dany okres rozliczeniowy lecz w okresie następnym pod warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru przed złożeniem deklaracji VAT-7 za następny okres rozliczeniowy.

Jeżeli natomiast podatnik nie posiada ani dokumentu potwierdzającego wywóz towaru ani dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu przed złożeniem deklaracji VAT-7 to musi wykazać tą sprzedaż jako sprzedaż krajową (stawka VAT jak przy sprzedaży w kraju) W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem jaki dokument celny potwierdza procedurę wywozu ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu będzie w przypadku procedury uproszczonej wpis do rejestru prowadzonego dla celów tej procedury natomiast jeżeli towar jest wysyłany nie w procedurze uproszczonej to dokumentem tym będzie kserokopia karty 3 lub karty 1.

Ad. 1. Tut. Urząd analizując przedmiotowe zagadnienie potwierdza stanowisko przedstawione w treści pisma. Sprzedaż akcji, udziałów nie stanowi dostawy towarów - wedle definicji zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o PTU. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel, a także inne czynności np. przeniesienie własności towaru z nakazu organu administracji, niektóre umowy leasingu, komis, ustanowienie praw do lokalu. Czynności tej nie należy również kwalifikować do usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o PTU. Regulacją tego przepisu objęte są, co do zasady, czynności wykonywane w ramach tzw. profesjonalnej aktywności podatnika. Należy wskazać, że podobne kwestie były również przedmiotem sporów przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Z tezy orzecznictwa tych wyroków wynika, że sam fakt posiadania udziałów i innych papierów wartościowych nie stanowi działalności gospodarczej, która skutkowałaby uznaniem udziałowca za podatnika. Trybunał podkreślił, że jeżeli nawet udziałowiec został uznany za podatnika w stosunku do innej działalności, posiadanie udziałów stanowi odrębny aspekt jego działalności, który nie jest objęty zakresem VAT.W świetle powyższych ustaleń należy zatem orzec, że zbycie akcji, udziałów w analizowanym przypadku pozostaje poza zakresem ww. ustawy.

Ad. 2. Stanowisko Podatnika nie znajduje uzasadnienia w przepisach cyt. ustawy o PTU. Zgodnie z art. 31, ust. 1 ustawy podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwota należności jaką nabywca obowiązany jest zapłacić. Ustęp 3 tego artykułu wyłącza z podstawy opodatkowania rabaty za zapłatę z góry oraz opusty i zwroty kwot z tytułu dokonanego nabycia udzielane nabywcy. Podstawa do naliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie obejmuje zatem rabatów i opustów.

Ad. 3. Sytuacja opisana przez Wnioskodawcę - zwrot towaru będącego uprzednio przedmiotem eksportu stanowi korektę eksportu, nie dostawy wewnątrzwspólnotowej, pomimo, że transakcja obecnie dotyczy kontrahenta z kraju Wspólnoty.

Odnośnie zwrotu części różnicy podatku VAT otrzymanego uprzednio przez Podatnika należy wskazać, że obowiązek ten dotyczyłby wyłącznie sytuacji gdyby zwrot, jaki podatnik otrzymał uprzednio uzależniony był od dokonanego eksportu. Wynika to z dyspozycji art. 87, ust. 8 ustawy. Podatnik w tym celu winien zatem przeanalizować rozliczenie za okres w którym dokonano eksportu towarów i w którym wykazano kwotę zwrotu podatku. Jeżeli zwrot towaru od kontrahenta zagranicznego nie będzie miał wpływu na otrzymaną uprzednio kwotę zwrotu podatku, obowiązek zwrotu podatku VAT na rachunek Urzędu Skarbowego nie wystąpi.

Regulacje związane ze zwrotem podatku VAT z tyt. korekty eksportu zawarto w art. 87, ust. 8 i 9 ustawy o PTU.

Ad. 4. Stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe. Zwrot towarów, które uprzednio były przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej stanowi korektę tej dostawy. W tym przypadku moment skorygowania dostawy można powiązać z datą zwrotu towaru. Podatnik winien wystawić wewnętrzną fakturę i skorygować uprzednio dokonaną dostawę. Czynność po wyższą tj. obniżenie dostawy wewnątrzwspólnotowej rozlicza się w deklaracjach VAT-7, VAT-UE za okresy w których nastąpił zwrot towaru.

Ad. 5. Stanowisko podatnika w omawianej sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 31, ust. 1 ustawy podstawę opodatkowania z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić dostawcy. Stosownie do ustępu 2 tego artykułu podstawa opodatkowania obejmuje m. in. koszty transportu, pobierane przez dostawcę. Taki stan prawny oznacza, że wartość usługi transportu towarów stanowi składnik podstawy opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów jedynie w sytuacji gdy usługa ta świadczona jest przez dostawcę towaru. Jeżeli natomiast usługa transportu wewnątrzwspólnotowego stanowi przedmiot odrębnej umowy z innym kontrahentem winna być opodatkowana odrębnie - na zasadach określonych w art. 28 ustawy. Wartości tej usługi nie dolicza się do podstawy opodatkowania z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ad. 6. Przepisy cyt. ustawy z 11 marca 2004 r. zawarte w art. 41, ust. 6 - 9 nie precyzują jakie dokumenty stanowią potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty (eksport). Zasadnym jest zatem odwołanie się do przepisów celnych. Omawianą problematykę regulują przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L302 z 19.10.1992) oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993). W zakresie uzupełniającym prawo wspólnotowe, kwestia ta jest regulowana postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902). Dokumentem potwierdzającym eksport towarów jest potwierdzona przez graniczny urząd celny Wspólnoty karta 3 dokumentu SAD. Urzędem celnym wyjścia, dokonującym potwierdzenia wywozu, niezbędnego do zastosowania stawki podatku VAT w wys. 0% jest co do zasady urząd celny, przez który towary, będące przedmiotem eksportu są faktycznie wywożone poza obszar Wspólnoty. W sytuacji, gdy zastosowane procedury celne nie przewidują możliwości posiadania przez podatnika potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty, wówczas należy uwzględnić inne dokumenty lub informacje, które by taki wywóz potwierdzały (np. administracyjny dokument towarzyszący w przypadku wyrobów akcyzowych).
Procedura uproszczona, o której wspomina podatnik stosowana jest przy imporcie towarów.

Doprecyzowanie odpowiedzi na punkt 6 zawarte w piśmie Urzędu Skarbowego z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP-II-443-57-I-2004-KD

Wnioskodawca ponowił zapytanie w sprawie będącej uprzednio przedmiotem udzielonej odpowiedzi, uznając iż sprawa nie była w sposób wystarczający wyjaśniona. Chodzi o udzielenie odpowiedzi w sprawie dokumentów, które winny stanowić potwierdzenie procedury wywozu towarów poza obszar Wspólnoty.Tut. Urząd, opierając się na przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U nr 54 poz. 535) zwanej dalej ustawą o PTU stwierdza, cytując za przepisem art. 41, ust. 6 tej ustawy iż warunkiem zastosowania obniżonej do 0% stawki VAT z tytułu eksportu (dotyczy sytuacji, gdy eksporter dokonuje wywozu towaru poza obszar Wspólnoty) jest posiadanie przed złożeniem deklaracji podatkowej dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Szczegółowe regulacje z tego zakresu zawierają przepisy celne, które nie są przedmiotem analizy w omawianym przypadku. Zasadą jest, że potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dokonywane jest na dokumencie 3 SAD w formie pieczęci organu celnego wyjścia. Ponieważ przepisy ustawy o PTU nie precyzują wprost jakie dokumenty winny stanowić potwierdzenie eksportu w przypadku gdy eksporter nie dysponuje w/w dokumentem, może na potwierdzenie tej czynności przedłożyć inne, sporządzone przez urząd celny wyjścia (np. zaświadczenie o dokonaniu wywozu towarów). Z treści pisma wynika, że Wnioskodawca uzyskał w drodze decyzji pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej przy wywozie. Procedura ta odnosi się do wskazanych towarów, przewiduje, że wytypowane osoby (reprezentujące Wnioskodawcę) stają się upoważnionymi eksporterami: w odniesieniu do towarów objętych tą procedurą upoważniony eksporter zwolniony jest z obowiązku przedstawienia ich w urzędzie celnym. Towary objęte są „wpisem do rejestru". Upoważniony eksporter dokonuje załadunku na środek przewozowy, wystawia dokument SAD opatrzony pieczęcią przewidzianą dla tej procedury i powiadamia właściwy urząd celny. Procedura i dokumenty z nią związane spełniają w ocenie Urzędu podstawę do nieopodatkowania dostawy eksportowej wg stawki krajowej w sytuacji, gdy przed złożeniem deklaracji za dany okres Wnioskodawca nie dysponowałby dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza obszar Wspólnoty. Wprawdzie w art. 41, ust. 8 ustawy o PTU (przewidującym powyższe zasady rozliczenia) nie wskazano na konkretne dokumenty które winny potwierdzać procedurę wywozu, jednakże te które Wnioskodawca posiada z tyt. stosowanej procedury uproszczonej są w naszej ocenie wystarczające do potwierdzenia, iż nastąpiła procedura wywozu.W przypadku, gdy wywóz nie jest objęty tzw. procedurą uproszczoną a podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres nie dysponuje dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza obszar Wspólnoty należałoby - dla celów spełnienia warunku wymienionego w art. 41, ust. 8 ustawy dysponować dokumentami świadczącymi o rozpoczęciu procedury wywozu, potwierdzonymi przez dany organ celny. Może to być kserokopia dokumentu SAD, potwierdzona „za zgodność" przez dany organ celny.W piśmie Wnioskodawca sformułował też drugie zapytanie, nie będące uprzednio przedmiotem wniosku. Chodzi o możliwość potraktowania kilku dostaw towarów w ciągu miesiąca -jako dostawy ciągłej, co wiąże się z możliwością udokumentowania tej czynności jednorazowo na koniec miesiąca. Przy czym na fakturze podaje się za datę sprzedaży jedynie miesiąc i rok. Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do tej formy ewidencji dostaw dokonywanych kilka razy w miesiącu do danego kontrahenta.Przepisy ustawy o PTU oraz przepisy wykonawcze nie definiują tzw. sprzedaży ciągłej. Nie występuje w ocenie Urzędu przeszkoda do uznania za nią dostawy towarów (świadczenia usług) które odbywają się w sposób stały, cykliczny, w oparciu o zawartą umowę. Jeżeli jednak zawarta umowa przewiduje jedynie kilkakrotną dostawę w ciągu miesiąca, nie występującą w następnych okresach to takie dostawy nie spełniają w naszej ocenie charakteru ciągłego. Z treści pisma nie wynika czy dostawy mają charakter powtarzający czy wystąpiły jednorazowo w formie kilku dostaw (w obrębie danego miesiąca) stąd Urząd nie dokonuje w sposób jednoznaczny potwierdzenia stanowiska Strony.Do dostaw realizowanych w sposób ciągły maj ą zastosowanie regulacje § 12, ust. 1, pkt 3 oraz § 16, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj