Interpretacja Urzędu Skarbowego w Starachowicach
PP/4409-53/05
z 10 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/4409-53/05
Data
2006.02.10
Autor
Urząd Skarbowy w Starachowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
Słowa kluczowe
marża
towar używany
Pytanie podatnika
Jak rozlicza się sprzedaż towarów używanych w systemie marży w deklaracji vat-7 oraz sposób rozliczenia podatku naliczonego ?
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach uzupełnia interpretację prawa podatkowego zawartą w postanowieniu Naczelnika tut. Urzędu z dnia 10.02.2006 r. znak: PP/4409-53/05 udzieloną podatnikowi na wniosek z dnia 20.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko podatnika w części nie jest prawidłowe. Pismem z dnia 20.11.2005 r., złożonym w tut. urzędzie skarbowym w dniu 24.11.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 04.12.2005r.) wniósł Podatnik podanie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, tj.: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach udzielił ww. interpretacji postanowieniem z dnia 10.02.2006 r. znak: PP/4409-53/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach informuje, że zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 26a (B) (3) VI Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) ceną nabycia jest wszystko to, co stanowi wynagrodzenie, włączając w to subwencje bezpośrednie związane z tego rodzaju transakcją, podatki, pobrania oraz opłaty, a także wydatki towarzyszące, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu oraz ubezpieczenia - uzyskane lub które zostanie uzyskane od podatnika - pośrednika przez jego dostawcę. W związku z powyższym kwota nabycia będąca podstawą do wyliczenia marży jest kwotą, jaką podatnik płaci dostawcy za towar, a nie jak pisze podatnik we wniosku, wartość nabycia powiększona o dodatkowe koszty, m.in. koszty przeglądu technicznego, opłaty rejestracyjne. W skład kwoty nabycia mogą wchodzić wszelkie wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia - ale tylko jeżeli takie wydatki są pobierane przez dostawcę towaru i stanowią składnik ceny. Z powyższego przepisu wynika, iż podatnik obliczając marżę, odejmuje od całkowitej kwoty sprzedaży kwotę nabycia. Ustalając zaś podstawę opodatkowania, marżę pomniejsza się o kwotę podatku należnego. Tak obliczony podatek oraz kwota, która stanowi podstawę opodatkowania (a zarazem obrót), ujmowane są w ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 120 ust. 15 w/w ustawy oraz w deklaracji VAT-7. Cena nabycia towaru używanego nie jest uwzględniana w deklaracji VAT-7, natomiast winna być zawarta w ewidencji, o której mowa wyżej w celu określenia kwoty marży. Z powołanego przepisu wynika jednoznacznie, że dostawa towarów używanych jest czynnością opodatkowaną, a podstawą opodatkowania, a zarazem obrotem jest marża pomniejszona o kwotę należnego podatku. Reasumując, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że w związku z tym, iż w przedmiotowym stanie faktycznym obrotem jest marża - przy ustalaniu struktury sprzedaży, od której uzależniona jest wysokość podatku naliczonego przysługującego do odliczenia w wartości sprzedaży podlegającej opodatkowaniu należy uwzględnić wyłącznie marżę. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jeżeli zakupione przez Pana towary i usługi /w tym usługi przeglądów technicznych/ wykorzystywane są do prowadzonej działalności gospodarczej, to przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami w zakresie, w jakim wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych /związanych z dostawą towarów opodatkowanych według zasad ogólnych bądź opodatkowanych przy zastosowaniu szczególnej procedury, tj. - marży/. W związku z tym ma Pan prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu usług przeglądów technicznych na zasadach ogólnych. Odnośnie opisanej we wniosku sytuacji, że w przypadku dokonywania dostawy towarów używanych, do faktury VAT marża wystawiany jest paragon fiskalny z wykazaną kwotą dostawy zakupionego samochodu razem z opłatami rejestracyjnymi oraz przeglądem technicznym, jako zwolnioną od podatku VAT i wartość marży opodatkowanej podatkiem VAT, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z przepisem § 5 ust. 5 rozporzadzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest m.in. marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Zatem podatnik winien na paragonie fiskalnym wykazać łączną kwotę brutto otrzymaną od nabywcy za dostarczony towar, bez rozbicia na część stanowiącą wartość nabycia, marże i podatek należny VAT. Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.