Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-1-1/06
z 31 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-1-1/06
Data
2006.01.31
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
sprzedaż wyrobów medycznych
stawka preferencyjna podatku
wyroby medyczne
Pytanie podatnika
Jaką stawką opodatkować sprzedaż ww. wyrobów medycznych?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 02 stycznia 2006r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostaw mebli i wyposażenia placówek medycznych jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 02 stycznia 2006r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny: Podatnik prowadzi autoryzowane przedstawicielstwo w Polsce producenta z Republiki Czeskiej spółki XXXX s.r.o. w zakresie dostaw mebli i wyposażenia placówek medycznych. Wyroby XXXX s.r.o. są produkowane zgodnie z europejską dyrektywą 93/42 EEC o wyrobach medycznych i certyfikatami ISO 9001/2000 i 14001/2004. Wyroby te spełniają również wymogi ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. nr 93, poz. 896 ) i są dopuszczone do obrotu i użytkowania na terenie Polski. Wyroby te posiadają oznaczenie znakiem bezpieczeństwa CE klasy I i Iia i są wprowadzone do obrotu i do używania na terenie innych państw Unii Europejskiej. W szczególności dotyczy to następujących wyrobów:
Na tle tych okoliczności Podatnik sformułował pytanie:
Stanowisko Podatnika Zdaniem Podatnika ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług - art. 41, ust.2 wprowadza w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy obniżenie podstawowej stawki podatku na 7% dla wyrobów medycznych, bez względu na PKWiU dopuszczonych do obrotu na terenie kraju. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje: Zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz. 535 ) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 7%, z zastrzeżeniem art.41, ust.12 i art. 114 ust.1 powołanej ustawy. W pozycji 106 ww. załącznika figurują wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU. Ogólna definicja wyrobu medycznego zawarta jest w art.3 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych ( Dz. U. Nr 93, poz. 896 ). Zgodnie z nią ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. W myśl art. 16 cyt. ustawy o wyrobach medycznych wyrób medyczny wprowadzany do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze. Wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel przed wprowadzeniem wyrobu medycznego do obrotu i do używania jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi. Obowiązkowi zgłaszania do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania podlegają także wyroby klasy IIb, III, aktywne implanty, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro z wykazu A i z wykazu B lub wyroby medyczne do diagnostyki in vitro do samodzielnego stosowania, które zostały już wprowadzone do obrotu i do używania w UE lub EFTA. Podmiot odpowiedzialny dokonuje zgłoszenia tych wyrobów do Rejestru niezwłocznie po pierwszym wprowadzeniu do używania tego wyrobu medycznego na terytorium RP - zgodnie z art.54 ww. ustawy o wyrobach medycznych. Pismem z dnia 22 lutego 2005r. Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych poinformował Pana, iż nie ma obowiązku zgłaszania do Rejestru wyrobów medycznych pochodzących z UE lub spoza Unii oznaczonych znakiem zgodności CE klasy I i IIa, których wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, podmiot odpowiedzialny dokonał wprowadzenia do obrotu i do uzywania na terenie innych państw Unii Europejskiej. Warunkiem stosowania obniżonej do 7% stawki podatku VAT na wyroby mające zastosowanie m. in. w medycynie jest dokonanie rejestracji tego towaru jako wyrobu medycznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Stawka ta jest właściwa od dnia dokonania rejestracji towaru jako wyrobu medycznego. Jeżeli zatem wyszczególnione we wniosku wyroby spełniają wymogi ustawy o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu i użytkowania na terenie Polski oraz posiadają oznaczenie znakiem zgodności CE klasy I i IIa to ich sprzedaż podlega 7% stawce podatku VAT. Tutejszy organ podatkowy nadmienia, iż warunki jakie musi spełniać wyrób, aby zostać uznanym za wyrób medyczny, procedury dotyczące rejestracji takich wyrobów oraz podmioty uprawnione do zgłoszenia wyrobów do Rejestru wyrobów medycznych regulują odpowiednie w tym zakresie przepisy. Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.