Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
IUS.PB-3/415/35/05
z 16 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS.PB-3/415/35/05
Data
2005.12.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku
usługi obsługi biurowej
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy przychody z działalności gospodarczej w zakresie usług sekretarskich mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego i jaka jest wysokość stawki ryczałtu dla tego typu usług?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 17.11.2005 r. Podatniczka wystąpiła do tut. organu z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług sekretarskich. Działalność ta, zarejestrowana została pod nr PKD 74.85.Z. Klasyfikacja ta obejmuje swym zakresem usługi sekretarskie oraz tłumaczenia. Jednakże, rzeczywista działalność nie będzie dotyczyła usług tłumaczenia, a tylko i wyłącznie usług sekretarskich. Wnioskodawczyni w zakresie swojego przedsiębiorstwa wykonywać zamierza czynności przyjmowania i wysyłania korespondencji, odbierania telefonów, porządkowania i redagowania oraz segregowania dokumentów.

W przedmiotowym wniosku podatniczka wskazuje ponadto, iż usługi wykonywane będą dla więcej niż jednego podmiotu gospodarczego. Pomiędzy wnioskodawczynią, a tymi podmiotami nie istniał wcześniej stosunek pracy.

Na tle opisanego stanu faktycznego Podatniczka formułuje stanowisko, iż działalność związana tylko i wyłącznie z usługami sekretarskimi może być opodatkowana zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wysokość ryczałtu – w opinii wnioskodawczyni – wynosić będzie 8,5% wysokości osiągniętego przychodu.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym w dacie wydania niniejszego postanowienia stanie prawnym stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz załącznik nr 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., Nr 144 poz. 930 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, uzasadnionej w następujący sposób:

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników, osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy.

W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie zostały zawarte czynności, które będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej podatniczki. Wyodrębnienie w poz. 21 i 22 załącznika usług tłumaczeń pisemnych oraz usług tłumaczeń ustnych (74.83.13. i 74.83.14 PKWiU) nie wpływa na możliwość wyboru formy opodatkowania przychodów ryczałtem, gdyż wnioskodawczyni – zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku - nie zamierza wykonywać tego typu usług.

W związku z powyższym przychody uzyskane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług sekretarskich mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast ustalenie wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określa się na podstawie art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z ust. 1 pkt 2 lit. i tego artykułu ryczałt od usługi przyjmowania telefonów (PKWiU 74.83.11) oraz powielania (PKWiU 74.83.12) wynosi 17 %. Pozostałe czynności wykonywane w ramach usług sekretarskich tj. usługi zestawiania list adresowych oraz usługi wysyłkowe (przyjmowanie i odbieranie korespondencji) (ugrupowanie PKWiU 74.83.2) oraz usługi biurowe, pozostałe, (ugrupowanie PKWiU 74.85.) zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b opodatkowane są wg stawki 8,5 %.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 14b §1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem tut. organu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj