Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
SUS/PB-PDFO/423/265/P/05/GA
z 9 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SUS/PB-PDFO/423/265/P/05/GA
Data
2006.01.09



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
zwolnienie


Pytanie podatnika
dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez płatnika dokonującego wypłaty z tytułu należności na podstawie zawartch umów cywilno-prawnych w ramach realizacji programu PHARE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Uczelni reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 5.10.2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 10.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłat należności na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych w ramach realizacji programu PHARE 2002 jest nieprawidłowe.

W dniu 10.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem Nr XXX z dnia 08.11.2005 r., z dnia 24.11.2005 r. oraz telefonicznie dnia 6.12.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione przez wnioskodawcę pismem z dnia 10.11.2005 r., z dnia 28.11.2005 r., z dnia 14.12.2005 r. oraz z dnia 15.12.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie:

stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2005 r. Uczelnia przystąpiła do realizacji Programu PHARE 2002 - "Aktywne Formy Zapobiegania Bezrobociu" finansowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości PARP. Z załączonej do wniosku kserokopii umowy o udzielenie dotacji wynika, iż została ona zawarta pomiędzy Polską Agencją Przedsiębiorczości (PARP) zwaną "Jednostką Kontraktującą z siedzibą w "X", a Uczelnią, zwaną dalej "Beneficjentem".

Ponadto przedmiotem umowy jest dotacja udzielona przez Jednostkę Kontraktującą przeznaczona na realizację Przedsięwzięcia, na podstawie wniosku o numerze referencyjnym EuropaAid/118205/M/G/PL/4/14, zatytułowanego "Naprzód z potencjałem". W ramach realizacji programu nastąpiła wypłata umów cywilno - prawnych, od których został potrącony podatek dochodowy.

Zgodnie z w/w umową - przez dotację należy rozumieć pomoc finansową w formie wsparcia dotyczącego przedsięwzięcia w zakresie promocji zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, o której mowa § 28 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17.08.2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi.

W piśmie z dnia 28.11.2005 r. Uczelnia zawarła informację, iż wysokość umów została zabudżetowana i zatwierdzona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości PARP. Jednocześnie do w/w pisma załączono :

1.umowy o dzieło, których przedmiotem jest :

-"przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia: "Spadochron",

-"przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń: "Jak znaleźć pracę w ciągu miesiąca- dokumenty aplikacyjne+rozmowa kwalifikacyjna" oraz "Zarządzanie czasem",

-przygotowanie i przeprowadzanie szkolenia "ABC negocjacji",

-przygotowanie i przeprowadzanie szkoleń : "Najtrudniejszy pierwszy krok. Samozatrudnienie dla każdego" oraz "Podatki od podszewki",

-przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń: "Jak znaleźć pracę w ciągu miesiąca- dokumenty aplikacyjne+rozmowa kwalifikacyjna" oraz " Asertywność",

-przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń: "MS Windows, MS Power Point, Internet Explorer, Outlook Express", "MS Word" oraz "Excel",

-wykonanie programu komputerowego i szkolenie obsługi.

-przygotowywanie i przeprowadzanie szkolenia " IPD",

-przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń : "Zarządzanie czasem" oraz "Asertywność",

-przygotowywanie i przeprowadzanie szkolenia "Autoprezentacja",

-przygotowywanie i przeprowadzanie szkolenia "Podstawy prawne",

  1. umowy zlecenia, których przedmiotem jest :

-prowadzenie i kontrola dokumentacji finansowej zgodnie z wymaganiami Programu PHARE 2002- Aktywne formy zapobiegania bezrobociu, Program "Promocja zatrudnienia wśród młodzieży"

-prowadzenie konsultacji prawnych dla uczestników projektu : "Naprzód z potencjałem",

-przeprowadzenie prac rekrutacyjnych-etap drugi,

-przeprowadzenie prac rekrutacyjnych-etap pierwszy,

-na wykonanie usług w zakresie zakupu i rozliczenia materiałów biurowych, prowadzenie korespondencji i utrzymanie kontaktów z uczestnikami projektu oraz zespołem specjalistów oraz pozostałych spraw organizacyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia,

-prowadzenie konsultacji z zakresu pośrednictwa pracy dla uczestników projektu : "Naprzód z potencjałem",

-koordynacja i nadzór nad realizacją całości Projektu "Promocja zatrudnienia wśród młodzieży" w ramach Programu PHARE 2002 - Aktywne Formy zapobiegania bezrobociu,

-prowadzenie konsultacji księgowych dla uczestników projektu "Naprzód z potencjałem".

Natomiast z załącznika I " Opis przedsięwzięcia" wynika, iż celem projektu jest zwiększanie szans młodych osób na rynku pracy poprzez podniesienie aktywności, umiejętności i motywacji w poszukiwaniu zatrudnienia, zdolności do samodzielnego poszukiwania pracy, przygotowanie do samodzielnego zatrudnienia, jak również wzmocnienie szans młodych ludzi poprzez szkolenia przygotowujące praktycznie do wykonywania zawodu.

Z pisma z dnia 14 grudnia 2005 r. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości skierowanego do Uczelni przesłanym faksem do tut. organu podatkowego w dniu 15 grudnia 2005 r. wynika, iż całkowita kwota w/w dotacji na realizację projektu "Naprzód Potencjałem" Nr pl. 2002/0000-580-06-01-032-02-73 w ramach programu Phare 2002- aktywne formy zapobiegania bezrobociu, pochodzi z bezzwrotnej pomocy ze środków Unii Europejskiej.

pytanie Wnioskodawcy :

Płatnik zwrócił się o wyjaśnienie czy w przypadku wypłaty umów cywilno-prawnych zawartych w ramach realizacji programu PHARE 2002, można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 z poźn. zm.)?

stanowisko Wnioskodawcy w sprawie :

Zdaniem Uczelni w myśl rozdziału 3. Art. 21 pkt 46 "...wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy."

Ocena prawna stanowiska pytającego.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w w/cyt. regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.

1)środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd., oraz

2)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że wynagrodzenia osób fizycznych zaangażowanym bezpośrednio w realizację programu i wykonującym określone czynności na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli wynagrodzenia te są finansowane ze środków pomocowych.

Zwolnienie nie dotyczy dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy tzn. osoby działające przy realizacji tych prac we własnym imieniu i na własny rachunek.

Istotnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania w/w dochodów jest to, że przedmiot zawartych umów cywilno-prawnych, a także umowy o pracę służy bezpośredniej realizacji celu programu.

Należy przy tym odróżnić czynności o charakterze merytorycznym wykonywanych w ramach programu od czynności o charakterze pomocniczym. Należności z tytułu zawartych umów za czynności i pracę o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją programu są zwolnione z opodatkowania, jeśli zostały sfinansowane ze środków pomocy bezzwrotnej pochodzących m.in. z organizacji międzynarodowych. Natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia, które pośrednio są związane z realizacją programu tj. osób wykonujących prace o charakterze administracyjnym, do których należy koordynowanie i nadzorowanie w procesie realizacji projektu, a także obsługa księgowa.

Ponadto nadmieniam, iż w trakcie rozpatrywania wniosku o udzielenie interpretacji na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa nie podlegają badaniu dokumenty źródłowe przedłożone przez wnioskodawcę, a jedynie opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, zgodnie z przepisem art. 14a par. 2 w/cyt. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż uzyskane w ramach Programu PHARE 2002 przez Uczelnię środki finansowe pochodzą z bezzwrotnej pomocy ze środków Unii Europejskiej, poprzez agencję rządową tj. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która realizuje zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. z 2000 r. Nr 109 poz. 1158 ze zm.) zadania z zakresu administracji rządowej min. w zakresie wspierania tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich.

Zatem dochody osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, z którymi Uczelnia jako beneficjent objęty wsparciem zawarła umowy cywilno-prawne i jednocześnie bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 w cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku wypłaty należności z tytułu umów cywilno-prawnych zawartych w ramach wykonywania czynności o charakterze pomocniczym z osobami fizycznymi, a więc pośrednio związanych z celami programu podlegają opodatkowaniu jako przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez płatnika jest nieprawidłowe.

Niniejsze postanowienie na podstawie art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj