Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PP-/1/443/7/04/IM
z 9 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-/1/443/7/04/IM
Data
2004.09.09
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
miejsce wykonywania czynności
reklama
usługi informatyczne
Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy opodatkowania usług reklamowych tworzonych w internecie a wykonywanych na zlecenie kontrahentów Unii Europejskiej ?.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia (...), uzupełnione (...) - w sprawie opodatkowania usług reklamowych tworzonych w internecie a wykonywanych na zlecenie kontrahentów Unii Europejskiej wyjaśnia, co następuje : Usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 72.22.Z - usługi reklamowe wykonywane na terytorium kraju, jako nie wymienione w załączniku nr 3 i 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej - 22% . W związku z nowymi uregulowaniami prawnymi od 1 maja 2004 r., w przypadku świadczenia usług na terytorium Wspólnoty bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie . Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności -miejsce stałego zamieszkania . W przypadku, gdy usługi reklamowe, przetwarzanie danych elektronicznych świadczone są na rzecz : - miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Ww. usługi reklamowe tworzone w internecie jako objęte szczególnymi regulacjami, jeżeli, świadczone są na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, są zawsze opodatkowane w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania usługobiorcy. Ponadto zgodnie z wyżej cyt. przepisem art. 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., to zawsze usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT. Jednocześnie świadczenie tych usług nie oznacza dla polskiego usługodawcy obowiązku rejestracji do podatku VAT w kraju, w którym usługi te są opodatkowane. Usługi takie nie będą wykazywane w deklaracji VAT-7 po stronie sprzedaży. Mimo to, ich świadczenie daje polskiemu podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim usługi te podlegałyby opodatkowaniu, gdyby zostały wykonane w Polsce . Zgodnie z § 12 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 971) w sprawie zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur oraz sposobu ich przechowywania - w przypadku dokumentowania usług opodatkowanych w innym kraju, polscy podatnicy mają obowiazek wystawiać faktury VAT. Faktury te nie muszą zawierać danych dotyczących stawki podatku, wartości podatku oraz wartości brutto usługi. Muszą zawierać informacje, że podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę oraz numer VAT nadany dla celów dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, jeżeli nabywcą jest podmiot z Unii. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.