Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
OP/415/395/140/KBU/05
z 19 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OP/415/395/140/KBU/05
Data
2006.01.19


Referencje


Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ekwiwalent
ekwiwalent pieniężny
emeryci
energia elektryczna
renciści
świadczenia na rzecz emerytów


Pytanie podatnika
Czy przychód z tytułu wypłaconego emerytom, rencistom oraz osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku ekwiwalentu pieniężnego za ulgową energię elektryczną podlega opodatkowaniu, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawie w sposób następujący:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że z dniem 01.01.2006 r. zapisami do Protokołu Nr 14 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego zostaną wprowadzone zmiany dotychczasowych zasad rozliczeń i sposobu finansowania taryfy pracowniczej dla emerytów, rencistów oraz osób pobierających rentę rodzinną po zmarłych pracownikach. Do 31.12.2005 r. ww. grupa opłaca faktury z zastosowaniem taryfy pracowniczej, tj. 20 % należnej wartości za zużytą energię elektryczną. Od 01.01.2006 r. emeryci, renciści oraz osoby uprawnione do pobierania renty rodzinnej po zmarłym pracowniku nabędą prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości 80 % ceny energii elektrycznej wg taryfy ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych. Natomiast należność wynikająca z faktur za zużytą energię będzie w całości (bez zastosowania upustu) regulowana przez te osoby. Wypłatę ekwiwalentu będzie dokonywać bezpośrednio były pracodawca, czyli Spółka.

Wobec powyższego Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy przychód z tytułu wypłaconego emerytom, rencistom oraz osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku ekwiwalentu pieniężnego za ulgową energię elektryczną podlega opodatkowaniu, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Na tle takich okoliczności faktycznych Spółka formułuje stanowisko, że przychody z tytułu ekwiwalentu pieniężnego za ulgową energię elektryczną oraz inne przychody otrzymywane z byłego zakładu przez emerytów, rencistów oraz osoby pobierające rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, podlegają opodatkowaniu powyżej kwoty 2280 zł.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie norma prawa podatkowego, zawarta w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanej normy skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wynika, że ze zwolnienia korzystają zarówno przyznane emerytowi lub renciście świadczenia rzeczowe, jak też otrzymane w zamian ekwiwalenty pieniężne. Ustawodawca nie określa źródła ich finansowania, stwierdza jednak, iż muszą być one otrzymane w związku z łączącym poprzednio te osoby z zakładem pracy stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych, przy czym ogranicza łączną wartość otrzymanych w roku podatkowym świadczeń rzeczowych i ekwiwalentu pieniężnego do kwoty 2.280 zł.

Powyższe dotyczy również członków rodziny zmarłego pracownika, którzy zgodnie z art. 65 - 67 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity z 2004 r. Nr 39, poz. 353) są uprawnieni do pobierania renty rodzinnej po tym pracowniku.

Co prawda w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost nie zostały wymienione osoby uprawnione do pobierania renty rodzinnej po pracowniku, lecz biorąc pod uwagę fakt, że ani w powyższym przepisie, ani w całej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniowano pojęcia rencista, to definicji poszukać należy na gruncie innych ustaw. W art. 4 pkt 11 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ustawodawca wskazał, że użyte w tej ustawie określenie rencista oznacza „osobę mającą ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do renty rodzinnej”.

Wobec powyższego, określenie rencista, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy również osób pobierających rentę po zmarłych pracownikach.

Jak wynika z punktu 1 postanowień określających „Zasady i normy korzystania z energii elektrycznej”, stanowiących załącznik nr 22 do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Spółki, zawartego w dniu 22 lipca 1999 r., pracownikom zatrudnionym w Spółce, przysługuje prawo do korzystania z energii elektrycznej, w ilości nie przekraczającej 3.000 kWh w roku i średniomiesięcznie 250 kWh w nie więcej niż dwóch układach pomiarowych wskazanych przez pracownika. Postanowienia pkt 1, stosownie do pkt 6, stosuje się odpowiednio do emerytów i rencistów oraz pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne, którzy z dniem przejścia na emeryturę lub rentę oraz pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne korzystali z energii elektrycznej oraz wdów (wdowców) i sierot, którzy pobierają rentę po zmarłych pracownikach, emerytach lub rencistach.

Reasumując, przyznane emerytom lub rencistom, w tym także osobom pobierającym rentę rodzinną po zmarłym pracowniku, świadczenia rzeczowe lub otrzymany w zamian ekwiwalent pieniężny (np. za energię elektryczną) korzystają ze zwolnienia do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj