Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-II-005/301/AM/05/AF
z 6 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-005/301/AM/05/AF
Data
2006.01.06



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
cena nabycia
marża
metoda marżowa
samochód używany
sprzedaż opodatkowana
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprowadzaniu z krajów Unii Europejskiej samochodów używanych, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. W przypadku samochodów osobowych Podatnik, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym, uiszcza podatek akcyzowy.
Sprzedaż tych samochodów opodatkowuje w sposób określony w art. 120 ust 4. ww. ustawy o VAT, odliczając wyłącznie cenę zakupu od dostawcy unijnego.
Czy w cenę nabycia samochodu należy włączyć zapłaconą akcyzę?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu z urzędu uchylapostanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 18.05.2005r. NrPP/406/-34/RK/05, w którym udzielono Panu A. interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 02.03.2005r. za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pan A., pismem z dnia 02.03.2005r. zwrócił się do Naczelnika UrzęduSkarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w kwestii opodatkowania sprzedaży samochodów używanych sprowadzanych z Unii Europejskiej.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprowadzaniu z krajów Unii Europejskiejsamochodów używanych, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. W przypadku samochodówosobowych Pan A. , w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym, uiszcza podatekakcyzowy. Sprzedaż tych samochodów opodatkowuje w sposób określony w art. 120 ust 4. ww. ustawy o VAT, odliczając wyłącznie cenę zakupu od dostawcy unijnego. Zdaniem wnioskodawcy w cenę nabycia samochodu należałoby również włączyć zapłaconą akcyzę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu, postanowieniem z dnia 18.05.2005r., Nr PP/406/-34/RK/05, uznał stanowisko podatnika, zawarte w piśmie z dnia 02.03.2005r. za prawidłowe. Według organu podatkowego I instancji cena nabycia towaru, o której mowa w art. 120 ust.4 cyt. ustawy obejmuje wszelkie koszty, bezpośrednio związane transakcją (subsydia, podatki, cła, opłaty), jeżeli pośrednik kupujący towar ponosi ciężar wszelkich tych opłat. Tym samym są one wkalkulowanym w cenę zakupu elementem.
Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego sprawy, wyjaśnia, co następuje:

W myśl art. 120 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Warunkiem niezbędnym do ustalenia kwoty marży jest zatem prawidłowe określenie całkowitej kwoty, którą ma zapłacić nabywca towaru oraz kwoty nabycia. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje terminu kwota nabycia. W przypadku stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych należy wziąć pod uwagę definicję zawartą w VI Dyrektywie Rady UE z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/338/EWG).
Zgodnie z art. 26 a część B ust.3 VI Dyrektywy Rady - podstawą opodatkowania w przypadku dostaw towarów dokonywanych przez podatników - pośredników opodatkowanych jest marża zrealizowana dla danej transakcji, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej należnego od tej marży. Marża ta obliczana jest jako różnica pomiędzy ceną sprzedaży uzyskaną przez pośrednika opodatkowanego, a ceną zakupu danego towaru. Na ceną zakupu (nabycia) zgodnie z w/w art.26 a część B ust.3 składają się wszelkie elementy wynagrodzenia, w tym również subwencje związane bezpośrednio z tą transakcją, podatki, opłaty i inne podobne należności oraz koszty dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowań, transportu i ubezpieczenia, które podatnik-pośrednik zapłacił lub ma zapłacić dostawcy (sprzedającemu). Oznacza to, iż wszystkie te koszty są wkalkulowane w cenę należną dostawcy. Jeżeli natomiast koszty poniesione przez pośrednika nie zostały wliczone do kwoty nabycia (zakupu), którą kupujący zapłacił dostawcy towaru, to nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, bowiem nie stanowią one składnika ceny, którą kupujący zapłacił dostawcy towaru. Zapłacone one zostały innym podmiotom i należy je uznać za koszty uboczne transakcji.

Podsumowując, kwota nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 4 wyżej cyt. ustawy o VAT, to cena, jaką podatnik zapłacił bezpośrednio dostawcy towaru. Tym samym Pan A. nieprawidłowo uważa, że do kwoty nabycia można doliczyć koszty poniesione już po nabyciu towaru m.in. akcyzę. Akcyza jest składnikiem uzyskanej marży i jako taka wchodzi w podstawę opodatkowania w tym szczególnym trybie rozliczania podatku VAT. Jest to zgodne z zapisem zawartym w art. 29 ust. 20 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

Mając na uwadze treść art. 14 b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej organ odwoławczy uchyla z urzędu przedmiotowe postanowienie organu podatkowego I instancji i stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku podatnika z dnia 02.03.2005r. jest nieprawidłowe.
Stosownie do tego artykułu zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym niniejsza decyzja została doręczona podatnikowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj