Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-828/12/PSZ
z 18 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-828/12/PSZ
Data
2012.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
usługi budowlane
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy zastosowano prawidłową stawkę 5,5% opodatkowując przychody osiągnięte z wyżej opisanej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki podatku.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 3 sierpnia 2009 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej działalności jest:


43.21. Z - wykonywanie instalacji elektrycznych,

42.21 .Z - roboty związane z budowa rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

42.22. Z - roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,

43.31 .Z - tynkowanie.


Rodzajem przeważającej działalności jest wykonywanie instalacji elektrycznych PKD 43.21.Z.

Z podatku dochodowego rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody opodatkowane są stawką ryczałtu 5,5 % od przychodu netto. Ponadto wskazuje Pan, iż jest podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności wykonuje Pan przyłącza elektryczne do sieci - usługa ta obejmuje wykopanie rowu (własnym sprzętem), ułożenie kabla energetycznego, podłączenie do szafki. Często, w związku z usługą zachodzi potrzeba organizacji ruchu. Przychód z tego rodzaju działalności opodatkowany jest stawką 5,5% (nawet wówczas, jeżeli na osobnej fakturze wyszczególniona jest tylko usługa organizacji ruchu). Dotychczas usługi tego rodzaju usługi wykonywał Pan jako podwykonawca innej firmy. Obecnie wygrał Pan przetarg ogłoszony przez zakład energetyczny na wykonanie linii elektroenergetycznej. Usługę tę opodatkował Pan również stawką 5,5%. Wątpliwości Pana wystąpiły w związku z załącznikiem nr 2 do ustawy (pkt 6). Uważa Pan jednak, że wyłączenie to Pana nie dotyczy.


W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że usługa wykonana dla Zakładu Energetycznego nie jest wykonywana na własny rachunek w zakresie realizacji projektów inwestycyjnych obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Świadczy Pan usługę budowlaną polegającą na przyłączeniu do sieci energetycznej wg projektu dostarczonego przez zamawiającego i finansowaną przez Zakład Energetyczny (jest to ich inwestycja ). Zakres robót obejmuje:


  • budowę linii kablowej na podstawie powierzonych dokumentacji projektowych,
  • dostawę niezbędnych materiałów,
  • wykonanie dokumentacji powykonawczej,
  • wszelkie niezbędne pomiary,
  • przygotowanie i uzyskanie zatwierdzenia tymczasowej organizacji ruchu, wraz z zajęciem pasa drogowego,
  • montaż tabliczek z numerem złącza oraz wykonanie dokumentacji fotograficznej cyfrowej oraz wypełnienie dostarczonych przez „E.” druków,
  • dokonanie w imieniu „E.”Sp. z o.o. zgłoszenia rozpoczęcia i zakończenia robót w odpowiednim Nadzorze Budowlanym ( „E.” posiada dziennik budowy wydany przez odpowiedni WAB).


Za wykonanie usługi w powyższym zakresie otrzymuje Pan wynagrodzenie w umówionej wysokości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zastosowano prawidłową stawkę 5,5% opodatkowując przychody osiągnięte z wyżej opisanej działalności gospodarczej...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług w wymienionym zakresie mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.


Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:


  • uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
  • uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.


Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski obowiązujący w dniu 1 października 2011 r. wynosił 4,4112 zł, zgodnie z tabelą kursów NBP z dnia 30 września 2011 r. Nr 190/A/NBP/2011. Kwota limitu uprawniającego do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2012 r. wynosi zatem 661.680 zł (150.000 x 4,4112).

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118). Zgodnie z powołanym przepisem przez:


  • roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, t.j. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.


W złożonym wniosku wskazał Pan, że przedmiotem prowadzonej działalności jest:


43.21. Z - wykonywanie instalacji elektrycznych,

42.21 .Z - roboty związane z budowa rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

42.22. Z - roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,

43.31 .Z - tynkowanie.


Wskazuje Pan, iż wygrał przetarg ogłoszony przez zakład energetyczny na wykonanie linii elektroenergetycznej. Usługę tę opodatkował Pan również stawką 5,5%.


W „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w pozycjach:


5 - pod symbolem PKWiU ex 42.21 wymieniono rurociągi przesyłowe i sieci rozdzielcze; roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;


6 - pod symbolem PKWiU ex 42.22 wymieniono linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne; roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych;


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:


  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.


W dziale 42 wskazanej powyżej sekcji F - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej pod symbolem 42.2 wymienione zostały m.in. roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, natomiast pod symbolem 42.9 wymienione zostały m.in. roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej

Wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają zatem roboty budowlane związane z budową rurociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych, rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową wskazanych powyżej obiektów, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Zatem przychody z wykonywanych przez Pana usług - wykonywania instalacji elektrycznych - mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wyłącznie wtedy, gdy nie wykonuje ich Pan w ramach realizacji na własny rachunek projektu inwestycyjnego, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe. Z treści wniosku wynika, że nie jest Pan inwestorem. Świadczy Pan usługę budowlaną polegającą na przyłączeniu do sieci energetycznej wg projektu dostarczonego przez zamawiającego i finansowaną przez Zakład Energetyczny (jest to inwestycja tego zakładu).

Wobec tego usługi te, jak również usługi wymienione pod symbolem 43.2 Klasyfikacji - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych jako mieszczące się w ramach robót budowlanych, opodatkowane będą zgodnie z cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałtem wg stawki 5,5% przychodu.


Przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Tutejszy organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W konsekwencji, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj