Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oławie
PP 443/35/1-17/05
z 30 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/35/1-17/05
Data
2005.09.30



Autor
Urząd Skarbowy w Oławie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
osoby fizyczne
usługi pośrednictwa
usługi pośrednictwa pracy
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
Spółka zwraca się z zapytaniem w sprawie wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług wyszukiwania osób i miejsc pracy.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oławie stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2005 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 13.06.2005 r. (uzupełniony w dniach 05.07.2005 r. i 29.07.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług wyszukiwania osób i miejsc pracy jest prawidłowe.
W dniu 13.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oławie wpłynęło pismo z dnia 02.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 27.06.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych, bowiem pismo nie spełniało warunków aby uznać je jako wniosek złożony w trybie art. 14a § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.). Spółka żądała rozpatrzenia przez organ podatkowy "stwierdzenia prawidłowości rozliczenia określonych zdarzeń gospodarczych w świetle ustawy o podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych posługując się określeniami nie zdefiniowanymi w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stan faktyczny dotyczący zdarzeń gospodarczych będących przedmiotem zapytania budził szereg wątpliwości.
W dniu 05.07.2005 r. Spółka uzupełniła swoje pismo w takim stopniu, iż można je było uznać jako wniosek złożony w trybie art. 14 a § 1 i 2 ustawy Ordynacja Podatkowa wymagający dalszego uzupełnienia. Wobec powyższego w dniu 20.07.2005 r. organ podatkowy wezwał spółkę do uzupełnienia wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 29.07.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi czy spółka winna wystawiać faktury VAT na wpłaty dokonywane przez osoby, którym wyszukuje pracę.
Z treści pisma wynika, iż spółka zawarła umowę pod nazwą " O Współpracy z Pracodawcą Zagranicznym w Zakresie Kierowania Obywateli Polskich do Pracy za Granicą"z podatnikiem podatku od wartości dodanej, posiadającym siedzibę na terytorium Wspólnoty.
Spółka informuje, iż zgodnie z postanowieniami zawartej umowy zobowiązuje się do kierowania do ww. podmiotu osób w celu ich zatrudnienia a podmiot ten zobowiązuje się do ich zatrudnienia.
Osoby kierowane do pracy nie są pracownikami Spółki, wynagrodzenie za pracę dla tych osób wypłaca podatnik podatku od wartości dodanej posiadający siedzibę na terytorium Wspólnoty. Warunki zatrudnienia pomiędzy stronami podpisuje konsultant pracodawcy którym jest Spółka reprezentowana przez Prezesa Spółki.
Za świadczone usługi pośrednictwa w zawieraniu umów spółka nie otrzymuje wynagrodzenia od firmy z którą zawarła umowę o współpracy, natomiast pobiera opłaty na pokrycie kosztów od osób które kieruje do pracy na podstawie tej umowy. Pobranie opłaty dokumentowane jest dowodem kasowym KP. Według spółki taki sposób dokumentowania przyjmowanych opłat wynika z faktu, iż świadczący usługi na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie mają obowiązku wystawiać faktur VAT, chyba że na żądanie tych osób. Spółka również nie ewidencjonuje tych wpłat przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansow z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących usługi te są zwolnione do 31.12.2005 r. PKWiU 74.50 z obowiązku ewidencjonowania (załącznik do rozporządzenia M.F. poz. 23)
Spółka uważa, iż świadczy usługi pośrednictwa na rzecz kontrahenta ze wspólnoty, mającego status podatnika od wartości dodanej, a miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę i usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku VAT.
W/w usługi spółka zakwalifikowała do grupowania o symbolu PKWiU 74.50.1.
Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługom o symbolu PKWiU 74.50.1 przypisano nazwę " Usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy".
Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę stanowiska tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:
W art. 106 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm.) ustawodawca wymienił podatników, którzy są obowiązani do wystawiania faktur VAT.
Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W ust. 2 tegoż artykułu postanowiono, iż przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Natomiast art. 106 ust. 3 przedmiotowej ustawy stanowi, iż przepisy art. 106 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Jednak w niektórych przypadkach podatnicy wymienieni w art. 106 ust. 1-3 zostali zwolnieni
z obowiązku dokumentowania ww. transakcji fakturą.
W myśl art. 106 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik dokonując dostawy lub świadcząc usługi dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany wystawić fakturę VAT tylko i wyłącznie w przypadku gdy osoby te zażądają wystawienia faktury. Jeżeli ww. osoby nie zgłaszają takiego żądania podatnik nie ma obowiązku wystawiania dla nich faktur VAT.
Zatem jeżeli Spółka świadczy usługi dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i osoby te nie zgłosiły żądania wystawienia faktury VAT to spółka nie ma obowiązku dokumentowania tych transakcji fakturami VAT.
W związku z powyższym stanowisko spółki w sprawie wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj