Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/GF/I/415-98a/05/MB
z 6 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/GF/I/415-98a/05/MB
Data
2005.12.06



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatek dochodowy od osób fizycznych
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Dotyczy odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej wydatków poniesionych na nowowybudowany dom przed jego oddaniem do użytkowania.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z póżn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 listopada 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w części dot. odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej wydatków poniesionych na nowowybudowany dom przed jego oddaniem do użytkowania.stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny podany we wniosku wnioskodawcy jest następujący:

Podatnik w 2004r. rozpoczął budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W trakcie trwania powyższej budowy zakupił materiały i usługi budowlane udokumentowane fakturami VAT. Do końca 2004r. budynek nie został formalnie oddany do użytkowania przez organ nadzoru budowlanego (w m-cu grudniu 2005r. będą trwały jeszcze roboty wykończeniowe).

Pytanie podatnika:

Czy zasadnym jest odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej wydatków poniesionych na nowowybudowany dom przed jego oddaniem do użytkowania.

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

Zdaniem podatnika przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie wykluczają możliwości odliczenia w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej poniesionych wydatków przed formalnym oddaniem budynku do użytkowania.

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Począwszy od 2003r. obowiązuje kolejny trzyletni okres funkcjonowania ulgi na remont i modernizację obejmujący lata 2003-2005.W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U Nr 202, poz.1956), który stanowi, że wydatki o których mowa w art.27a ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art.27a i art.45 ust.3a pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Powołany wyżej przepis art.27a w ust.1 pkt 1 w/w ustawy stanowi, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art.3 ust.1, obliczony zgodnie z art.27 i 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ust.2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.Tytuł prawny do zajmowania budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wynikać może z przepisów prawnych, bądź postanowień umownych, a także działań władczych organów administracji publicznej. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, czy budynku mieszkalnego uważa się m.in.: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nowobudowany budynek mieszkalny w 2005 roku nie został formalnie oddany do użytkowania i ponoszone w tym roku wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych wykorzystane były do jego budowy. W świetle powołanych przepisów wydatków tych nie można uznać jako ponoszonych w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, albowiem przedmiotowa ulga wiąże się z zajmowanym (użytkowanym) budynkiem mieszkalnym. Istotą remontu jest wykonywanie robót budowlanych w istniejącym już obiekcie, polegających głównie na wymianie dotychczas zużytych składników wyposażenia technicznego budynku, natomiast istotą modernizacji jest trwałe ulepszenie, unowocześnienie istniejącego budynku. Tymczasem wydatki poniesione w 2004r. dotyczą budynku o nieukończonym procesie budowy i są wydatkami na budowę, a co za tym idzie nie mogą być odliczone od podatku w ramach tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej. Wobec powyższego tut. Organ nie podziela poglądu, że przepisy prawa podatkowego w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym dają możliwość korzystania z ulgi remontowej.Interpretacja powyższa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Na podstawie art.14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Na postanowienie zawierające interpretację służy na podstawie art.236 § 2 pkt.1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Od wniesionego zażalenia obowiązuje opłata skarbowa w kwocie 5,00 zł. na podstawie art.1 ust.1 pkt.1 lit.a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U.z 2004r. Nr 253, poz.2532) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz.U.Nr 110, poz.1176 z późn. zm.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj