Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/45/05
z 22 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/45/05
Data
2005.07.22
Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
dotacja
obrót
odliczenie podatku od towarów i usług
proporcja
rozliczenie dotacji
Pytanie podatnika
Czy w sytuacji, gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i otrzymał dotację nie związaną z dostawą lub świadczeniem usług, ma obowiązek uwzględnić kwotę dotacji do wyliczenia proporcji służącej do określenia kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny, na podstawie art. 90 ust. 2 w związku z art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 25 kwietnia 2005 r. (wpływ: 28.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że stanowisko Podatnika w sprawie zastosowania art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sytuacji, kiedy podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i otrzymał dotację inną niż określona w art. 29 ust. 1 tej ustawy, jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 kwietnia 2005 r. wpłynęło do tutejszego organu podatkowego pismo Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej uwzględnienia dotacji otrzymanej w ramach programu PHARE 2002 przy wyliczaniu proporcji służącej do określenia kwoty podatku naliczonego obniżającej podatek należny, w sytuacji kiedy podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do opisanego stanu faktycznego sprawy mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego: Z treści wniosku wynika, że otrzymana przez Spółkę dotacja na współfinansowanie zakupów inwestycyjnych oraz wdrożenia systemu zarządzania jakością nie jest bezpośrednio związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zatem przedmiotowe dofinansowanie otrzymywane przez Spółkę związane z ogólnymi kosztami prowadzonej działalności gospodarczej, z uwagi na brak bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarow i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i uslug w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Natomiast, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). W myśl art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo doobniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Mając na względzie powyższe przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych. Dopiero w sytuacji, kiedy nabywane przez podatnika towary i usługi są wykorzystywane do czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nie podlegających opodatkowaniu i jednocześnie brak jest możliwości wyodrębnienia całości lub części kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, należy odliczać podatek naliczony według proporcji ustalonej na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy ustalaniu proporcji - stosownie do dyspozycji zawartej w art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. - do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji, dotacji lub innych dopłat o podobnym charakterze innych aniżeli związane z dostawą lub świadczeniem usług. Odnosząc się do kwestii stosowania do opisanego we wniosku stanu faktycznego przepisu art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż ma on zastosowanie wówczas, gdy podatnik dokonuje jednocześnie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego - uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe. Powyższa interpretacja: Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14 a § 4, art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.