Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PDP423-29-2-05-BA-57491
z 8 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP423-29-2-05-BA-57491
Data
2005.12.08



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
energia elektryczna
koszty uzyskania przychodów
prawa majątkowe


Pytanie podatnika
Jak Gospodarstwo Pomocnicze powinno prawidłowo ustalić koszt uzyskania przychodów dla sprzedaży energii tzw. "czarnej" i praw majątkowych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dn. 23.11.2005 r., (data wpływu do tut. Urzędu 23.11.2005 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Jednostka we wniosku przedstawia, że jej przychodami są przychody ze sprzedaży usług, przychody ze sprzedaży energii elektrycznej oraz, od 1 października 2005 r., przychody ze sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia z produkcji energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (OZE), t. j. produkowanej w przypadku Jednostki przez elektrownie wodne.

Energia elektryczna sprzedawana jest lokalnemu dystrybutorowi po cenie urzędowej wyznaczonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) dla tzw. energii "czarnej" t. j. w 2005 r. 118 zł za 1 MWh. Fakturowanie obejmuje okresy miesięczne. Potwierdzeniem wytworzenia energii w OZE są świadectwa pochodzenia tej energii, wydawane przez Prezesa URE, do których z chwilą zapiania w rejestrze świadectw prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii powstają prawa majątkowe (art. 9e 1 ustawy prawo energetyczne). Zapisy na kontach praw majątkowych dokonywane są za okresy kwartalne. Prawa majątkowe magą być zbywane za pośrednictwem Towarowej Giełdy energii, po cenie ustalonej przez Giełdę, lub w transakcjach pozasesyjnych na podstawie umów cywilnoprawnych - konkretnemu odbiorcy po cenie umownej. W każdym przypadku w sprzedaży praw majątkowych pośredniczy biuro maklerskie, pobierając za usługi stosowne wynagrodzenie.

Gospodarstwo pomocnicze pyta czy prawidłowo ustala koszty uzyskania przychodów dla sprzedaży energii tzw. "czarnej" i praw majątkowych.

Koszty wytworzenia Jednostka ustala na podstawie struktury przychodów z tych dwóch źródeł. Koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży praw majątkowych zwiększają ponadto koszty usług biura maklerskiego.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 12 ust. 3d pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w przypadku rozliczeń z tytułu: dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego, - za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo -skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.
Tak określone koszty podatkowe powinny być następnie przyporządkowane do odpowiedniego roku podatkowego - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej, stanowiącym, iż koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, t. j. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Przywołana regulacja przyjmuje zasadę, iż koszty podatkowe dotyczące przychodów danego roku podatkowego winny być rozliczane w roku podatkowym, w którym osiągnięto przychód związany z ich poniesieniem.
Jedynie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, których jednak nie można przyporządkować do konkretnego przychodu, zgodnie z regulacją art. 15 ust. 4, mogą być rozpoznane, dla celów podatkowych, w momencie poniesienia.
W świetle wyjaśnień przedstawionych przez Wnioskodawcę, uwzględniając jednocześnie wymogi prawa podatkowego (art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej) w zakresie potrącania kosztów uzyskania przychodów wiążących się z konkretnym przychodem danego roku podatkowego, w tym roku podatkowym, w którym przychód ten uzyskano, - powyższy przepis odnosi się również do rozliczeń miesięcznych - uznać należy, iż sposób ustalania kosztów wytworzenie na podstawie struktury przychodów z dwóch źródeł (sprzedaży energii "czarnej" i sprzedaży praw majątkowych), nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa podatkowego.

Powyższa interpretacja dotyczy indywidualnej sprawy podatnika, stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj