Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PP-1-443/54/05/AS
z 2 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1-443/54/05/AS
Data
2005.11.02



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
samochód specjalistyczny
stawki podatku
straż pożarna


Pytanie podatnika
Czy dostawa dla straży pożarnej specjalnie przystosowanych samochodów osobowych na cele ochrony przeciwpożarowej, jako samochody specjalne (rozpoznawcze) jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%?.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 30 czerwca 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 1 lipca 2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 2 sierpnia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 3 sierpnia 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% w przypadku dostawy samochodów specjalnych (rozpoznawczych) przystosowanych dla Straży Pożarnej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Przedmiotem wniosku Podatnika było zapytanie: czy dostawa dla Straży Pożarnej specjalnie przystosowanych samochodów osobowych na cele ochrony przeciwpożarowej, jako samochody specjalne (rozpoznawcze) jest opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%?.

Podatnik jest autoryzowanym dealerem samochodów marki Skoda. Zamierza on przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Zgodnie z wymogami postawionymi przez zamawiającego pojazd ma być przystosowany specjalnie dla straży pożarnej poprzez dokonanie montażu odpowiedniego wyposażenia tj. belki sygnałowej samochodu uprzywilejowanego , układu nagłaśniającego oraz anteny i instalacji zasilającej łączność bezprzewodową wymaganą w jednostkach straży pożarnej. Ponadto pojazd ma być oznakowany jako pojazd Państwowej Straży Pożarnej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług, poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22 %.

Na podstawie art. 41 ust 2 ww. ustawy dla towarów i usług wyszczególnionych w załączniku Nr 3 do ustawy stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7 %.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika Nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - art. 41 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Pod poz. 129 ww. załącznika ustawodawca wymienia towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej obejmujące m. in. sprzęt przewozowo-samochodowy:

1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz

2. fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Należy zauważyć, iż ustawodawca w żadnym przepisie ustawy o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie podał definicji samochodu specjalnego i specjalistycznego jednak w sposób szczegółowy pod ww. poz.129 załącznika Nr 3 wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej obejmujące m. in. sprzęt przewozowo-samochodowy.

Dodatkowo wobec braku definicji samochodu specjalnego można się posługiwać definicją zawartą w art. 2 ust. 36 i 37 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w ww. przepisie przez :

- pojazd specjalny należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem funkcji,

- pojazd używany do celów specjalnych należy rozumieć pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Graniczną,, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik (dealer samochodów) zamierza przystosować do potrzeb straży pożarnej sprzedawane samochody osobowe.

Zdaniem Podatnika samochód osobowy po dokonaniu montażu dodatkowego wyposażenia nabiera cech samochodu specjalnego, a protokół w którym nabywca - jednostka ochrony przeciwpożarowej - poświadczy odbiór takiego pojazdu stanowi potwierdzenie, że samochód spełnia wymogi dla samochodu specjalnego.

Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie wymienił dokumentów, które podatnik winien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy.

Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczność udokumentowania przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej jest oczywista.

Dokumentem takim jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wydane przez Stację Kontroli Pojazdów stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Zatem w przypadku dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów spełniających przedstawione warunki dotyczące samochodów specjalnych i specjalistycznych zasadne jest zastosowanie stawki 7% wymienionej w art. 41 ust.10 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszącej się do pozycji 129 załącznika Nr 3 tej ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków uznaje za prawidłowe Pana stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30 czerwca 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 1 lipca 2005 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 sierpnia 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 3 sierpnia 2005 r.).

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swój ą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na nniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj