Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DR/415-0003/05
z 29 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DR/415-0003/05
Data
2005.07.29
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku
usługi spedycji
Pytanie podatnika
Czy do przychodu z tytułu usług spedycji można zastosować opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 5,5%?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 roku Dz.U.Nr 8 poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 maja 2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług spedycji stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Podatnik pismem z dnia 24 maja 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu 30.05.2005r.) uzupełnionym w dniu 6 lipca 2005 roku wystąpiono do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza poszerzyć prowadzoną działalność o usługi spedycji, przy czym zaznacza, że jego firma nie posiada własnego taboru W przedmiotowym wniosku Strona dokładnie określa na czym rzeczone usługi miałyby polegać, posługuje się definicją umowy spedycji zawartą w art.794 Kodeksu cywilnego " przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem" W związku z powyższym Podatnik pyta :czy przedmiot w/w usług podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5.5 % przychodu. W złożonym wniosku przedstawiono swoje stanowisko, według którego organizacja transportu, sklasyfikowana w PKWiU w grupowaniu 64.3 "usług agencji transportowych pozostałe" kwalifikuje do czynności wykonywanych w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, opodatkowanych w wysokości 5,5 % przychodów. W myśl zapisu art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.Nr 144 poz. 930 z późn.zm ) - działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.Nr 42 poz. 264 z póżn.zm). Wyżej cytowane rozporządzenie w sprawie PKWiU straciło moc z dniem 30 kwietnia 2004 roku, jednakże zgodnie z zapisem § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ( Dz.U.Nr 89 poz.844 z późn.zm.) do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej stosuje się je nadal - nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2006 roku . Zgodnie z treścią art. 12.ust.1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne : Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że będzie on prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług spedycji, którą zaliczył do czynności wykonywanych w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, opodatkowanych wg 5,5 % stawki ryczałtu. Strona nie wzięła pod uwagę literalnego zapisu art. 12 ust.1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym według którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5 % przychodów z działalności wytwórczej , robót budowlanych lub w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Przepis ten dla wymienionej usługi przewozowej nie określa symbolu według PKWiU, gdyż tę stawkę ryczałtu przewidział jedynie dla czynności przewozu ładunków taborem samochodowym powyżej 2 ton , a nie usług wymienionych w całej sekcji, dziale, grupie , klasie lub grupowaniu według PKWiU. Uzależnienie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5 % od ładowności samochodu, którym dokonywany jest transport ładunków wskazuje możliwość jej zastosowania jedynie w przypadku dokonywania przewozu ładunków, a nie wykonywania szerokiego zakresu czynności związanych z przewozem. Zatem zaszeregowanie usług spedycji do czynności przewozu ładunków, które to na podstawie w/w przepisów mogą być w zależności od ładowności samochodu opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5 % lub 8,5% jest nieprawidłowe. Ponadto sama definicja umowy spedycji nie określa z jakiego rodzaju transportu ma korzystać spedytor przy wykonywaniu usług a zatem bezzasadne jest łączenie usług spedycji tylko z transportem samochodowym. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w/w rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - usługi spedycji zostały sklasyfikowane w sekcji I Usługi transportowe, magazynowe oraz łączności, w grupie usługi agencji transportowych, pozostałe, w grupowaniu o symbolu 63.40.12. usługi spedycyjne. Wyżej wymieniona działalność nie została wyszczególniona w art.12 ust.1 pkt 1,2 4 i 5 oraz w załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, będącym wykazem usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych , oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zatem właściwą dla tego rodzaju działalności jest stawka ryczałtu określona w art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b w wysokości 8,5 %. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, Zatem przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.