Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/DP1/423-101/05/KK
z 29 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/DP1/423-101/05/KK
Data
2005.12.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia zdrowotne
usługi medyczne


Pytanie podatnika
pytanie Spółki dotyczy możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów abonamentu medycznego nabytego dla pracowników i członków ich rodzin


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.10.2005r. (data wpływu:06.10.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki dotyczącej możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów abonamentu medycznego nabytego dla pracowników i członków ich rodzin


postanawia


potwierdzić stanowisko podatnika.


Uzasadnienie


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę o świadczenie odpłatnych usług lekarskich przewidzianych w przepisach o służbie medycyny pracy, jak również z zakresu zakładowej opieki lekarskiej dla swoich pracowników i członków ich rodzin. Za świadczoną opiekę medyczną Spółka płaci ryczałtowo miesięczną kwotę w postaci miesięcznego abonamentu medycznego w zależności od liczby pracowników i członków ich rodzin.
Zdaniem podatnika, wydatki na rzecz pracowników związane z obowiązkowymi badaniami okresowymi i profilaktyczną opieką medyczną stanowią koszt uzyskania przychodów Spółki. Natomiast część abonamentu dotycząca nieobowiązkowych świadczeń medycznych dla pracowników a także wydatki na abonament medyczny na rzecz członków ich rodzin nie stanowią kosztów uzyskania przychodu Spółki.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004r. art.16 ust.1 pkt 65 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz.654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Kodeks pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. (Dz.U. z 1998r., Nr 21, poz.94 z późn.zm.) zobowiązuje pracodawcę do finansowania trzech rodzajów obowiązkowych badań lekarskich: wstępnych, okresowych, kontrolnych. Pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy. Pojęcie profilaktycznej opieki zdrowotnej reguluje art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27.06.1997r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2004r. Nr 125, poz. 1317) i należy przez nią rozumieć ogół działań zapobiegających powstaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poniesione koszty świadczeń zdrowotnych, do których zobowiązują pracodawcę przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw. Wydatki związane z wykupem pewnego pakietu świadczeń medycznych, obejmujących świadczenia obowiązkowe i dodatkowe opłacane w formie ryczałtu winny być rozliczane proporcjonalnie do prowadzonych badań.
Wydatki na dodatkowe, dobrowolne świadczenia lekarskie ponoszone przez Spółkę na rzecz pracowników i członków ich rodzin, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Pouczenie

1.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
2.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj