Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jarosławiu
US-VII-443/25/05
z 16 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-VII-443/25/05
Data
2005.09.16



Autor
Urząd Skarbowy w Jarosławiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
ewidencja gruntów
grunt niezabudowany
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż gruntu położonego na terenie nieobjętym aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (łąka klasy II), który według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania stanowi rezerwę pod projektowane ulice, wykorzystywany przez dzierżawcę do prowadzenia działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej sprzedaży gruntu postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Miasta R. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej sprzedaży gruntu.

Miasto R. w piśmie z dnia 22.07.2005 r. nr GR.72241-20/05 przedstawiło stan faktyczny:

Miasto jest właścicielem działki o powierzchni 0,0600 ha, położonej na terenie nieobjętym aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego miasta. Na podstawie ewidencji gruntów jest to użytek rolny - łąka klasy II. Obecnie działka jest wykorzystywana przez dzierżawcę w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Jest na niej usytuowany obiekt tymczasowy niertwale związany z gruntem. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania ww. działka stanowi rezerwę terenu pod projektowane ulice. Dla ww. działki nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, ale na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym działka spełnia warunki pozwalające na jej wydanie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Miasto R. wystąpiło z zapytaniem: czy sprzedaż opisanego w zapytaniu gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Wg zajętego przez jednostkę stanowiska sprzedaż gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi lub nie są przeznaczone pod zabudowę. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę, jak również nie są wskazane kryteria, jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu.

Wobec czego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) Przepis art. 4 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu oraz określenie sposobów zagospodarowania trenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Miasto R. nie posiada aktualnie obowiązującego - dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa działka - miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z którego wynika, że grunt, na którym usytuowana jest przedmiotowa działka stanowi rezerwę pod planowane ulice - jest wobec tego planowany pod zabudowę.

W art. 9 ust. 1 ww. ustawy zapisano, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy sporządzane jest w celu określenia polityki przestrzennej gminy. Z ust. 4 i 5 tego artykułu wynika, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Znajdujące się w niej wpisy są odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień jego wpisu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 z dnia 17.05.1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.), informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych oraz stosunków właścicielskich. Art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, ze dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m. in. do planowania przestrzennego w zakresie danych faktycznych w niej zawartych.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. pkt 9, posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. O przeznaczeniu gruntu decyduje właściciel - Miasto, które uzewnętrznia zamiar przeznaczenia nieruchomości w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem transakcji będzie działka figurująca w ewidencji gruntów jako użytek rolny - łąka klasy II. Aktualnie działka jest wykorzystywana do działalności gospodarczej i zabudowana tymczasowym obiektem. Wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania działka stanowi rezerwę pod projektowane ulice (nie będzie wykorzystywana jako użytek rolny). Działka spełnia warunki na wydanie - na podstawie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego i tym samym spełnia kryterium gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

W ocenie tut. organu podatkowego jest to teren przeznaczony pod zabudowę i jego dostawa podlega opodatkowaniu wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny spraw w odniesieniu do obowiązującego w dacie wpływu wniosku stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza: stanowisko jednostki w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotowej działki jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj