Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415-124/05/ML
z 9 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415-124/05/ML
Data
2006.02.09



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
impreza
integracja pracowników
przychody ze stosunku pracy
środek obrotowy
świadczenia na rzecz pracowników
wycieczka
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników na spotkania dla wybranej grupy pracowników o charakterze roboczym, jak również wartość świadczeń otrzymywanych na imprezie czysto integracyjnej (kulig, majówka, wycieczka krajoznawcza z noclegiem, uroczysta kolacja w restauracji) jest przychodem podatkowym pracownika, czy też w/w świadczenia są zwolnione z opodatkowania?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. czy wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników na imprezach o charakterze mieszanym tj. roboczo - integracyjnych, organizowanych poza firmą, jak również wartość świadczeń otrzymywanych na imprezie czysto integracyjnej (kulig, majówka, wycieczka krajoznawcza z noclegiem, uroczysta kolacja) jest przychodem podatkowym pracownika, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny


P O S T A N A W I A


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" organizuje poza firmą spotkania dla wybranej grupy pracowników o charakterze roboczym, jak również zamierza zorganizować imprezę integracyjną (kulig, majówka, wycieczka krajoznawcza z noclegiem, uroczysta kolacja w restauracji) dla zdecydowanej większości pracowników z mieszanym programem (rekreacyjno - roboczym) lub jednolitym (tylko) rekreacyjnym. Obok imprez przewidziane są też spotkania z klientami przy współudziale załogi w celu rozwinięcia dobrych stosunków handlowych.
Przedsięwzięcia te finansowane są ze środków obrotowych firmy lub zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zdaniem Spółki, otrzymanych przez pracowników świadczeń na w/w imprezach na ogół nie można rozliczyć na uczestnika, ponieważ nie jest możliwe kontrolowanie ile dana osoba skonsumuje potraw, czy brała udział w kuligu, czy w tym czasie wolała pozostać w hotelu, czy zwiedzała miasto albo wystawę, czy brała udział w meczu piłki siatkowej, lub np. wolała kibicować wraz z mniej aktywnymi uczestnikami. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wartość świadczeń udostępnionych pracownikom w trakcie w/w spotkań nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka przywołała świadczenia udostępniane pracownikom w trakcie różnych imprez organizowanych poza miejscem pracy w celach integracyjnych. Powołane przez Spółkę okoliczności podejmowania w czasie tych imprez dyskusji lub prelekcji na tematy służbowe, nie zmieniają ich integracyjnego charakteru.
Spółka przedstawiła też różnorodne rodzaje świadczeń udostępnianych pracownikom w czasie trwania przedmiotowych spotkań. Ponadto Spółka zgłosiła różne źródła finansowania świadczeń oferowanych pracownikom, tj. ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub ze środków obrotowych. Jednocześnie Spółka zaznaczyła, że wartości faktycznie otrzymanych świadczeń na ogół nie można rozliczyć na poszczególnych pracowników, przy czym jako przykład tego podano sytuację, w której pracownik może skorzystać lub nie, ze zwiedzania wystaw.

    Ze względu na wielość aspektów sprawy należy dokonać następującego podziału zagadnień wymagających odrębnego omówienia:
  1. świadczenia rzeczowe sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  2. świadczenia inne niż rzeczowe sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  3. świadczenia sfinansowane ze środków obrotowych.

Ad. 1
W przypadku świadczeń rzeczowych, do których zalicza się m. in. na zakup i przekazanie pracownikom biletów wstępu na imprezy kulturalne i sportowe, jest możliwe ustalenie wartości przekazanych poszczególnym pracownikom świadczeń. Świadczenia te należy zakwalifikować zgodnie z cytowanym wyżej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów ze stosunku pracy, od których płatnik obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 31 i 32 w/w ustawy po uwzględnieniu zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są: wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie świadczeń rzeczowych do wysokości wskazanego limitu sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Ad. 2
W przypadku świadczeń innych niż rzeczowe, sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie ma zastosowania powyższe zwolnienie przedmiotowe. Zatem wartość tych świadczeń należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy zgodnie z cytowanym wyżej art. 12 ust. 1 w/w ustawy. Przychód pracownika z tego tytułu ustala się w oparciu o zasady określone w art. 11 ust. 2a w/w ustawy. Jeżeli przedmiotem świadczeń są np. usługi zakupione zbiorczo dla pracowników, do których adresowana jest impreza, nie ma przeszkód dla ustalenia wartości faktycznie otrzymanych przez poszczególnych pracowników świadczeń. Od wartości świadczeń, innych niż rzeczowe, o których była mowa w pkt 1, sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, przekazanych pracownikom, płatnik obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 31 i 32 w/w ustawy.

Ad. 3
W przypadku wszelkich świadczeń przekazanych pracownikom, sfinansowanych ze środków obrotowych, ma zastosowanie art. 12 ust. 1 oraz art. 11 ust. 2-2b. Zgodnie bowiem z tymi przepisami, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2 - 2b.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, w przedstawionym stanie faktycznym, na ogół jest możliwe ustalenie wartości faktycznie otrzymanych przez danego pracownika świadczeń, ponieważ w przypadku organizowania imprezy dla pracowników przez pracodawcę, nie ma przeszkód w ustaleniu dla kogo impreza jest organizowana i kto faktycznie brał w niej udział. Wyjątkiem może być wyłącznie sytuacja, w której organizowana jest impreza o charakterze otwartym, a wysokość kosztów ponoszonych przez pracodawcę jest ustalana w sposób zryczałtowany i niezależny od ilości osób uczestniczących. Wyłącznie w takiej sytuacji, z uwagi na brak możliwości stwierdzenia czy dane osoby otrzymały świadczenia, nie występuje podstawa do uwzględnienia ich wartości w przychodach pracownika.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj