Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim
USIII/406/60/05
z 19 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/406/60/05
Data
2005.12.19



Autor
Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
miejsce świadczenia usług
odliczenie podatku od towarów i usług
przemieszczanie towarów
usługi budowlane
usługi związane z nieruchomościami


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług - usług budowy grot solnych na terenie krajów Unii Europejskiej oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego od materiałów zużytych do budowy grot


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 13 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 i ust. 4 pkt 1, art. 22 ust. 1 pkt 2, art. 27 ust. 2 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 106 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 27 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia uznać za prawidłowe stanowisko w indywidualnej sprawie, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2005r. w części dotyczącej braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce usług budowy grot solnych na terenie krajów Unii Europejskiej, m. in. na Słowacji.


Pismem z 11 października 2005r. (wpływ do Urzędu 13 października 2005r.) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jest Pan podatnikiem podatku VAT i zajmuje się wykonawstwem grot solnych na terenie kraju oraz krajów Unii Europejskiej m. in. na Słowacji.
Pytania Pana są następujące:
1. Jeżeli budowa groty przebiega na terenie Słowacji, to czy taka usługa będzie wewnątrzwspólnotową dostawą usług?
2. Jak taką usługę należy zafakturować i czy nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a tylko ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Kiedy powstanie moment podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?
4.W usłudze budowy groty solnej zawarta jest nie tylko robocizna ale również materiały zużyte do jej budowy. Jak rozliczyć materiały zakupione w Polsce i przewiezione przez granicę, czy jako część usługi wykonywanej poza granicami kraju, czy też jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i jaką stawką VAT opodatkować te materiały.
5. Czy można odliczyć podatek VAT od zakupu tych materiałów?
6. Jak postąpić z materiałami zakupionymi na Słowacji i zużytymi do budowy groty solnej - czy podatnik słowacki może wystawić faktury z podatkiem od wartości dodanej i czy może odliczyć ten podatek?
7. Jak ewidencjonować zakup pozostałych materiałów i usług (paliwa i części do samochodów, usług noclegowych i gastronomicznych, usług reklamowych i marketingowych)?

W zapytaniu precyzuje Pan następujące stanowisko:
1. W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
Kontrahenci unijni kupujący usługę budowy groty solnej podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej i numer ten widnieje na fakturach sprzedaży. Faktury nie mają żadnej stawki VAT, gdyż płatnikiem podatku od wartości dodanej jest kontrahent unijny (art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług). Sprzedaży tej nie ujmuje w rejestrach VAT, tylko wykazuje się ją w księdze, w dacie wystawienia i w wartości wynikającej z faktury.
2. Od zakupu materiałów wykorzystanych do budowy grot solnych na terenie Słowacji a zakupionych na terenie Polski, udokumentowanych fakturami VAT odlicza się podatek naliczony w tych fakturach w deklaracji VAT-7 a wartość netto z tych faktur stanowi koszt uzyskania przychodów (art. 86 ust. 8).
3. Materiały zakupione w Polsce do budowy groty solnej są następnie transportowane na Słowację i ta czynność nie jest uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na podstawie art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy.
4. Od zakupu materiałów nabytych na terenie Słowacji nie odlicza podatku VAT naliczonego a wartość brutto zakupu stanowi koszt uzyskania przychodów.
5. Materiały i usługi pozostałe zakupione na Słowacji są księgowane tylko w księdze w wartości brutto.


Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce usług budowy grot solnych na terenie krajów Unii Europejskiej, m. in. na Słowacji.
Interpretację w części dotyczącej ewidencjonowania powyższych usług w rejestrach VAT oraz wykazywania w deklaracji VAT-7 zawiera postanowienie z dnia 19 grudnia 2005r. znak: USIII/406/61/05.


Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.
Mając powyższe na uwadze, wykonywane przez Pana usługi w zakresie budowy grot solnych (jako związane z konkretną nieruchomością) uznawane są za wykonywane w miejscu położenia nieruchomości i podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym faktycznie są wykonywane, tj. w przedmiotowym przypadku na Słowacji. Oznacza to, że nie musi Pan doliczać do świadczonej usługi polskiego podatku VAT. Ewentualny obowiązek rejestracji dla podatku od wartości dodanej na Słowacji będzie uzależniony od regulacji w tym państwie. Jeżeli przepisy słowackie przewidują możliwość rozliczenia podatku przez nabywcę usługi (na zasadzie importu usług) , wówczas nie będzie Pan miał obowiązku rejestracji w kraju wykonania usługi. Na aprobatę nie zasługuje jednak Pana stanowisko, iż w omawianym przypadku ma zastosowanie art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepis ten nie dotyczy usług związanych z nieruchomościami.


Mimo, że świadczona przez Pana usługa pozostaje poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług, to jednak przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w kraju, które posłużyły do wykonania usługi za granicą.Stosownie bowiem do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Zatem świadczenie usług budowy grot solnych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, nie ogranicza prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na terenie kraju. Warunkiem jest posiadanie przez podatnika dokumentów, z których wynika związek podatku naliczonego z tymi czynnościami.
Powyższa regulacja nie odnosi się do podatku słowackiego wynikającego z dokumentów potwierdzających zakupy dokonane na Słowacji.Niemniej jednak przedsiębiorca, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce i nie ma na terenie Słowacji siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej ma możliwość odzyskania podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług na Słowacji (na zasadach określonych w przepisach podatkowych tego kraju).


O tym czy zakup w Polsce materiałów do budowy groty a następnie ich przewóz przez granicę należy potraktować jako część usługi wykonanej poza granicami kraju, czy też jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - decyduje rodzaj czynności i etap na jakim ta czynność jest wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja.
Na podatniku ciąży obowiązek prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji), tj. czy w określonym stanie faktycznym mamy do czynienia ze sprzedażą towarów, czy też świadczeniem usług oraz prawidłowego jego opodatkowania.
Jeżeli mamy do czynienia z usługą związaną z nieruchomościami, to wówczas ma zastosowanie powołany art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem podlega ona opodatkowaniu w kraju, w którym faktycznie jest świadczona.


Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Z art. 7 ustawy wynika natomiast, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z zapytania nie wynika, że nabywca będzie miał prawo rozporządzać tym towarem.

Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa ma miejsce pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego - art. 13 ust. 3 ustawy.

Pan przedstawia stanowisko, iż przemieszczenie towarów z Polski na Słowację nie będzie stanowić dostawy wewnątrzwspólnotowej na podstawie art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Stosownie do tego przepisu, przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy miejscem dostawy towarów w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W myśl powołanych powyżej przepisów, w przypadku gdyby dokonywał Pan na rzecz słowackiego nabywcy dostawy towarów wraz z ich montażem na Słowacji przewiezienie tych towarów na Słowację nie podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy , gdyż opodatkowaniu na Słowacji podlega cała transakcja obejmująca wartość dostarczonego towaru oraz usługi jego montażu. Podatek ten winien być rozliczony na Słowacji, według stawki obowiązującej w tym kraju. Miejscem opodatkowania transakcji jest kraj, w którym towary są montowane.
W przypadku gdy dostawa dokonana jest na rzecz podatnika zidentyfikowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, w którym towary są montowane, ciężar rozliczenia podatku z tej dostawy wraz z montażem spoczywa na nabywcy .
Reasumując, jeżeli dokonuje Pan na rzecz kontrahenta ze Słowacji dostawy towarów wraz z usługą ich montażu, to zastosowanie będzie miał przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług . Natomiast jeżeli wykona Pan usługę budowlaną, zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, z tym, że w obu przypadkach miejsce opodatkowania transakcji przypada poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze - art. 106 ust. 2 .
Zgodnie natomiast z regulacją § 27 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 11 października 2005r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj