Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/56/05
z 25 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/56/05
Data
2005.07.25



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynki zbiorowego zamieszkania
stawki podatku
usługi budowlane


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować budowę i remont noclegowni dla osób bezdomnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 05.05.2005 r. (wpływ: 09.05.05 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza

iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót budowlanych w noclegowni dla osób bezdomnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.05.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik wykonuje roboty budowlane m.in. w budownictwie mieszkaniowym w budynkach zbiorowego zamieszkania. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki podatku od towarów i usług przy budowie i remontach wykonywanych w noclegowni dla osób bezdomnych.
Do wniosku Podatnik dołączył interpretację Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, z której wynika, że budynki noclegowni dla osób bezdomnych bez opieki medycznej mieszczą się w grupowaniu PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania".
Formułując własne stanowisko w sprawie Podatnik stwierdza, że wykonując roboty budowlane w budynku noclegowni ma prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika należy powołać niżej wymienione przepisy prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cytowanej ustawy (opodatkowane stawką 7%), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastuktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku od towarów i usług wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wyżej wymieniony załącznik nr 1 został rozszerzony o dodatkowy katalog usług opodatkowanych 7% obniżoną stawką podatku od towarów i usług, między innymi o budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
1) domy opieki społeczne, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
Domy dla bezdomnych sklasyfikowane zostały według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do klasy "Budynki zbiorowego zamieszkania" - 1130 ex (ex - dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu / usługi z danego grupowania).

W myśl art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego miejsca noclegowego w noclegowniach, schroniskach, domach dla bezdomnych i innych miejscach do tego przeznaczonych.
Jak wynika z przytoczonego przepisu noclegownie stanowią odrębną kategorie obiektów budowlanych.
Ponieważ budynek noclegowni nie został wymieniony w klasie 1130 ex "Budynki zbiorowego zamieszkania" ww. załącznika do rozporządzenia, budowa, remont i bieżąca konserwacja w tych budynkach nie będzie korzystać z prawa do obniżonej stawki podatku. Przedmiotowe roboty winny być opodatkowane według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego - uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.

Na mniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj