Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
OP/005-0010/05/Z
z 21 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OP/005-0010/05/Z
Data
2006.02.21
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
drogi
gmina
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT należy stosować przy budowie i remoncie dróg gminnych w granicach administracyjnych miasta ?
D E C Y Z J A Na podstawie art.14 b par.5 p-kt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa /Tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm./ po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 16.12.2005r.znak: GM-7021-VAT-3897/2005 -wniesionego przez podatnika na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lęborku z dnia 7.12.2005r. znak: ULP-I/443-37/05 zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stawki podatku VAT dla robót budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - odmawia się zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 11.10.2005r. / uzupełnionym pismem z dnia 17.11.2005r. / podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lęborku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obniżonej stawki podatku VAT w wys. 7 %, o której mowa w art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./, przy realizacji robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Gmina Miasta Lębork jako inwestor organizuje przetargi na wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy, remontu oraz konserwacji dróg. Dla prawidłowej oceny składanych ofert przetargowych niezbędna jest podatnikowi znajomość wysokości stawki podatku VAT dotyczącej robót budowlanych i remontowych dróg , jako elementu składowego ceny. Obecnie przygotowywany jest przetarg nieograniczony na budowę odcinka ul. Spółdzielczej w Lęborku, tj. od skrzyżowania z ul. Rutkowskiego do skrzyżowania z ul. Sucharskiego, w zakresie budowy jezdni, chodników, ścieżki rowerowej oraz przebudowa kolidującej infrastruktury podziemnej. Ulica Spółdzielcza jest drogą kategorii gminnej. Jej część :
Podatnik stwierdził, iż wybudowanie odcinka ul.Spółdzielczej, od ul.Rutkowskiego do ul. Sucharskiego poprawi dojazd mieszkańcom do swoich domów oraz komunikację mieszkańcom osiedla w obszarze ul. Gen. Maczka, ul. Spółdzielczej i Sucharskiego /osiedle Przy Torze/ , a także mieszkańcom nowego osiedla domów jednorodzinnych przy ul. Harcerzy. Wnioskujący przedstawił własne stanowisko zgodnie z którym w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących inwestycji w zakresie dróg, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego, należy zastosować stawkę podatku VAT w wys. 7 % , o której mowa w art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. a i ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku postanowieniem z dnia 7.12.2005r. znak: ULP-I/443-37/05 wskazał, że w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko podatnika zawarte w wyżej powołanym wniosku - jest nieprawidłowe. Na powyższe postanowienie strona pismem z dnia 16.12.2005r. złożyła zażalenie. Zaskarżonemu postanowieniu podatnik zarzucił dokonanie zawężającej wykładni przepisu prawa materialnego, tj. art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. a w związku z art. 146 ust. 3 p-kt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona podniosła, iż w ust. 3 p-kt 2 cyt. art. 146 ustawodawca wymienił drogi, jednakże nie zostały one opatrzone żadną cechą, która określałaby zakres pojęciowy dróg. Brak jest wskazania o jaki rodzaj bądź kategorię dróg chodzi. Podatnik stwierdził, iż z wykładni językowej w/w przepisu nie wynika, że ustawodawca definiując infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, drogi ograniczył jedynie do dróg wewnętrznych, w szczególności wewnątrzosiedlowych, jak to twierdzi organ podatkowy. Strona podniosła, iż w postanowieniu stwierdzono, że droga gminna nie jest bezpośrednio związana z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, a zatem stosowanie obniżonej stawki podatku VAT w przypadku budowy lub remontu takiej drogi jest nieuzasadnione. Zdaniem podatnika ta część interpretacji przepisu zawiera błędne elementy. Droga przywołana w przepisie przez ustawodawcę nie ma mieć związku z infrastrukturą, lecz stanowi cześć tej infrastruktury jeżeli jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ponadto użyty przez ustawodawcę związek nie ma mieć charakteru wyłącznego ani bezpośredniego, jak to uważa organ podatkowy. Nadto ustawodawca nie wyłączył dróg publicznych z pojęcia infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Podatnik stwierdził, iż droga gminna mimo, że spełnia zadania ogólnogminne o znaczeniu lokalnym, ma związek z budownictwem mieszkaniowym, jeżeli są przy niej usytuowane obiekty budownictwa mieszkaniowego. Jest to co prawda związek niewyłączny, ale związek drogi z budownictwem istnieje. Ustawodawca nie zastosował żadnego innego ograniczenia przedmiotowego, jak tylko wskazał konieczność występowania związku z budownictwem mieszkaniowym. Dlatego też faktyczny związek między drogą, bez względu na jej kategorię, a budownictwem mieszkaniowym, ma decydujące znaczenie dla zastosowania stawki podatku VAT w wys. 7 %. Zatem zdaniem strony realizacja budowy odcinka ul. Spółdzielczej jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego i w związku z tym istnieje podstawa zastosowania stawki 7 %. W konkluzji podatnik wniósł o zmianę interpretacji dokonanej przez organ podatkowy zgodnie z przedstawionym przez niego stanowiskiem w sprawie. Organ odwoławczy po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. / stawka podatku wynosi 22 % , z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. a cyt. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl ust. 2 cyt. art. 146 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 p-kt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Stosownie do art. 146 ust. 3 cyt. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 p-kt 2 lit. a, rozumie się:
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że stawkę podatku VAT w wys. 7 % stosuje się do robót budowlanych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Do zaliczenia natomiast danej inwestycji do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że prowadzona inwestycja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasta Lębork będzie prowadzić inwestycję w zakresie budowy jezdni, chodników, ścieżki rowerowej oraz przebudowy kolidującej infrastruktury podziemnej odcinka ul. Spółdzielczej w Lęborku będącej drogą kategorii gminnej. Wybudowanie odcinka w/w ulicy ma poprawić dojazd mieszkańcom do swoich domów oraz komunikację mieszkańcom oś. Przy Torze i nowego osiedla domów jednorodzinnych przy ul. Harcerzy. Mając na względzie powyższe należy zauważyć, iż ustawodawca w przepisie art. 146 ust. 3 ustawy o VAT wprawdzie nie wskazał wprost jakie kategorie dróg stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, jednak zaznaczył, że mogą to być wyłącznie inwestycje mające na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Zaznaczyć należy, iż drogi gminne będące drogami publicznymi / art. 2 ustawy z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych - Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm./ są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Inwestycje w zakresie budowy dróg gmina prowadzi w ramach jej zadań własnych zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu gminnych dróg i ulic. Budowa, remont i utrzymanie dróg należy do zarządcy drogi jakim w odniesieniu do dróg gminnych jest - wójt / burmistrz, prezydent miasta/ / art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych/ . W ocenie organu odwoławczego drogi gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 ustawy o VAT. Fakt, iż prowadzona inwestycja obsługiwać będzie budownictwo mieszkaniowe i wzdłuż budowanego odcinka drogi usytuowane są obiekty budownictwa mieszkaniowego nie jest wystarczający aby uznać, że budowa drogi ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. W praktyce bowiem większość dróg na terenie miasta spełnia takie zadania bądź przebiega przez obszar zabudowany. Według organu odwoławczego infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy będą drogi osiedlowe, wewnętrzne jeżeli stanowią one integralną część zadania inwestycyjnego. W świetle zatem powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Gmina Miasta Lębork prowadzi inwestycję w zakresie budowy drogi gminnej / ul. Spółdzielczej, na odcinku od ul. Rutkowskiego do ul. Sucharskiego / - to będzie ona - zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT / jako, że ta usługa nie została wymieniona wśród usług opodatkowanych stawkami niższymi lub zwolnionych od podatku w ustawie bądź w przepisach wykonawczych / - opodatkowana stawką podatku VAT w wys. 22 %. Stawka podatku VAT w wys. 7 % będzie miała natomiast zastosowanie jedynie do budowy dróg, których realizacja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego i które to drogi stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W kontekście powyższego nie zasługują na uwzględnienie zarzuty i argumenty podatnika podniesione w zażaleniu, iż organ I instancji dokonał zawężającej interpretacji art. 146 ust. 1 p-kt 2 lit. a w związku z art. 146 ust. 3 p-kt 2 ustawy o VAT i nieprawidłowo stwierdził, że budowa odcinka drogi gminnej, w sytuacji gdy przy niej są usytuowane obiekty budownictwa mieszkaniowego i ma ona obsługiwać budownictwo mieszkaniowe, nie będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wys. 7 %. Reasumując - stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji zawarte w w/w postanowieniu jest prawidłowe i nie ma podstaw do jego zmiany. Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.