Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IIUS-II-443/56/2005
z 27 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS-II-443/56/2005
Data
2005.07.27



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
internat
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z pytaniem: o możliwość stosowania 7% stawki podatku VAT przy robotach budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budynkowi internatu i części żywieniowej w prowadzonym ośrodku, po wejściu w życie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.01.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 31.05.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 21.06.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie co do zastosowania stawki 7% przy robotach budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą kompleksowi budynków tworzących ośrodek szkolenia jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż po zmianie wskazanego rozporządzenia, obniżona stawka podatku VAT będzie miała zastosowanie do budowy budynku internatu oraz budynku przewiązki, w której przeważającą funkcję stanowi kuchnia z zapleczem dla młodzieży mieszkającej w internacie. Ponieważ roboty związane są również z budową infrastruktury towarzyszącej inwestycji, taką samą stawkę - 7% należy uwzględnić również przy jej budowie.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska wyjaśnia:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. Stawka podatku dla dostawy towarów i świadczonych usług - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie oraz rozporządzeniach ministra właściwego do spraw finansów wydanych na podstawie art. 41 ust. 16 ustawy.

Regulacje zawarte w VI Dyrektywie Rady UE z dnia 17.05.1977 r. - w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - nie dają podstaw do stosowania stawki 7% do całej infrastruktury i tzw. uzbrojenia terenów. Zgodnie z załącznikiem H do ww. VI Dyrektywy stawka podatku VAT w wysokości 7% może być stosowana wyłącznie do robót budowlano-montażowych związanych z tzw. budownictwem mieszkaniowym realizowanym w ramach polityki społecznej. Możliwość stosowania do końca 2007 r. obniżonej stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlano - montażowe, wykonywane w pozostałych obiektach budownictwa mieszkaniowego, Polska uzyskała w wyniku przedakcesyjnych negocjacji z Unią Europejską, jako odstępstwo od ogólnych zasad wynikających z prawodawstwa wspólnotowego. Możliwość stosowania tych odstępstw została potwierdzona zapisami Traktatu Akcesyjnego.

Na tej podstawie ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), na mocy którego do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu, przy czym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki zdefiniowane w art. 2 ust. 12 ustawy. Tak skonstruowany zapis ustawy pozwala na stosowanie preferencyjnej stawki podatku jedynie do infrastruktury towarzyszącej obiektom wskazanym w definicji ustawowej. Obiekty budowlane wymienione w piśmie Podatnika nie zostały ujęte w ustawie jako korzystające z preferencji wynikających z art. 146.

Zmiany wprowadzone do Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) i obowiązujące od 15.02.2005 r. wprowadzają stawkę podatku w wysokości 7% dla usług wymienionych w poz. 20 załącznika do rozporządzenia, a polegających na budowie, remontach i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) takich jak:

    1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
    2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, iż zapis ten pozwala na zastosowanie obniżonej do wysokości 7% stawki podatku do prac budowlanych wykonywanych w obiektach zbiorowego zamieszkania wymienionych literalnie w poz. 20 załącznika, nie obejmuje jednak robót budowlano -montażowych, remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą tym obiektom. Zatem stanowisko Podatnika dotyczące tej kwestii jest nieprawidłowe. Prawidłową stawką, jaką należy zastosować przy opodatkowaniu robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą obiektom nie wymienionym w art. 2 ust. 12 ustawy o PTU jest stawka 22%, określona w art. 41 ust. 1.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj