Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zakopanem
P.P.443-37-1/05
z 26 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P.P.443-37-1/05
Data
2005.09.26
Autor
Urząd Skarbowy w Zakopanem
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dotacja
opodatkowanie
zakres
Pytanie podatnika
Czy dotacje otrzymywane przez zakłady budżetowe z budżetu Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminny Zakład Usług Komunalnych w dniu 29.06.05 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług zawartego w zapytaniu stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 29.06.2005 r. Gminny Zakład Usług Komunalny zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny: Gminny Zakład Usług Komunalnych jest zakładem budżetowym utworzonym na podstawie Uchwały Rady Gminy xxx. Zgodnie ze statutem wykonuje zadania gminy w zakresie gospodarki komunalnej w tym zaopatrzenia w wodę, gospodarowania powierzonymi nieruchomościami komunalnymi, oraz świadczy odpłatne usługi na rzecz Urzędu Gminy w zakresie remontów dróg i budynków wykorzystywanych przez jednostki budżetowe Gminy. Gminny Zakład Usług Komunalnych zwraca się z pytaniem czy dotacje otrzymywane z Budżetu Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę stwierdza, że stanowisko przedstawione w złożonym wniosku jest prawidłowe. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanego powyżej przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Podatnik otrzymując więc jakiekolwiek dofinansowanie, które jest bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług (w przypadku Gminnego Zakładu Usług Komunalnych dopłata do 1 m3 wody) winien kwotę tego dofinansowania opodatkować stawką właściwą dla czynności której dotacja dotyczy. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług (dotacje podmiotowe) nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.