Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PP-443/41/JSZ/05
z 23 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/41/JSZ/05
Data
2006.02.23



Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
rzeczowy majątek ruchomy
usługi naprawy pojazdów samochodowych


Pytanie podatnika
Czy wystawiając fakturę za wykonanie usługi napraw samochodów ? z wykorzystaniem własnych części - dla nabywców, którzy posiadają numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej, nadany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej można uznać, iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce oraz, czy zasadne jest zastosowanie łącznie stawki ?np? dla wykonanej usługi oraz zużytych części niezbędnych do jej prawidłowego wykonania?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /tekst jedn. Dz.U z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach przedstawione w złożonym wniosku z dnia 20.12.2005r. /data wpływu do tutejszego organu 27.12.2005r./ stanowisko Strony dotyczące opodatkowania usługi napraw pojazdu dla nabywców posiadających numer identyfikacyjny nadany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej ocenia jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.14a §1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 20.12.2005r. zwrócił się z Pan z zapytaniem, czy wystawiając fakturę za wykonanie usługi napraw samochodów ? z wykorzystaniem własnych części - dla nabywców, którzy posiadają numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej, nadany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej można uznać iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce oraz czy zasadne jest zastosowanie łącznie stawki ?np? dla wykonanej usługi oraz zużytych części niezbędnych do jej prawidłowego wykonania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, co następuje:

Prowadzi Pan warsztat samochodowy świadcząc usługi napraw samochodów dla nabywców, wśród których są tacy, którzy posiadają numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej, nadany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Do świadczonych usług wykorzystuje Pan części samochodowe, m.in. takie jak: tarcze hamulcowe, filtry oleju, łożyska oraz oleje silnikowe.
Pana zdaniem ? ponieważ zgodnie z art. 27 ust. 2, pkt 3d oraz art. 28, ust. 7 i 8 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest terytorium państwa członkowskiego nabywcy, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju ? usługa napraw pojazdu (dla kontrahenta unijnego podającego numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej), łącznie z częściami użytymi do naprawy, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, a do spełnienia wymogu stawianego w art. 28, ust. 8 ustawy o VAT wystarczy oświadczenie nabywcy o niezwłocznym wywiezieniu samochodu poza teren kraju.

Po dokonaniu analizy wniosku ? przedstawionego w nim stanu faktycznego, jak również stanowiska Strony w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54, poz. 535 z pózn. zm./ w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania.

Od tej zasady ogólnej istnieje jednak szereg wyjątków. Jednym z nich jest świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym, kiedy to w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) cyt. ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Jeżeli natomiast usługa jest świadczona dla nabywcy, który podał wykonującemu tej usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 ustawy o VAT). Jeżeli świadczącym usługę jest podatnik określony w art. 15 ustawy, zasada powyższa ma zastosowanie pod warunkiem, że towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę, iż pojęcie ?usług na ruchomym majątku rzeczowym? nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z tym, należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

Jak wynika z powyższego, przepisy przewidują szczególne wymogi, od których zależy sposób opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym. Podatnik musi byś w posiadaniu dokumentacji, z której wynika, że wymogi te (np. wymóg wywozu towaru w odpowiednim terminie) są spełnione.

Obowiązek posiadania stosownej dokumentacji tych zdarzeń wynika po pierwsze z zapisów art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego podatnicy (...) są zobowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (...)

Jednocześnie zgodnie z art. 109 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 (tj. w przypadku, gdy na towarach mają być na terytorium kraju wykonane usługi na ruchomym majątku rzeczowym) podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikacje towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika.

Jak wynika z powyższych przepisów, brak jest uregulowań dotyczących formy w jakiej powinna być prowadzona ewidencja przemieszczanych towarów.

Ponadto ustawodawca nie wskazał dokumentów, jakie podatnik obowiązany jest załączać do przemieszczanych towarów zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi. Zatem uznać należy, iż dopuszczalne są wszystkie dokumenty potwierdzające przebieg danej czynności.

Zgodnie z art. 11, A Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) podstawę opodatkowania stanowi wszystko, co stanowi płatność wraz z wydatkami dodatkowymi.

W zawartych umowach cywilnoprawnych strony określają co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy.

Jeżeli zatem przedmiotem umowy jest usługa w zakresie naprawy samochodu, to w przypadku wykonania całego zakresu usługi można stosować jednolitą stawkę VAT od pełnej wartości usługi z uwzględnieniem w wartości wykonanej naprawy kosztów wykorzystanych materiałów. Opodatkowanie powinno nastąpić według stawki przewidzianej dla wykonania usługi.

Z powyższego wynika, że miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym ? w tym przypadku usług napraw samochodów dla nabywców, którzy usługodawcy podają numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku od wartości dodanej, nadany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, wraz z częściami użytymi do prawidłowego ich wykonania ? jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (pod warunkiem, że towary te zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym zostały one faktycznie wykonane nie później niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług) W związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu na terytorium Polski, a zatem zaprezentowane w treści zapytania stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj