Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-254/261/05/MC
z 7 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-254/261/05/MC
Data
2005.11.07
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Słowa kluczowe
dzierżawa
przegląd
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
usługi konserwacyjne
usługi naprawy
usługi transportu międzynarodowego
zryczałtowany podatek dochodowy
Pytanie podatnika
W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o p.d.o.p. z tytułu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nie posiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce.
POSTANOWIENIE W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychody z tytułu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nie posiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej spółki podlegają opodatkowaniu w Polsce. Zdaniem Spółki przychody wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskiwane przez osoby zagraniczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek od przychodów pobierany jest według stawki zryczałtowanej przez polską Spółkę będącą płatnikiem należności zagranicznych, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przypadku przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy Spółki, wymagane jest uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej usługodawcy zagranicznego celem zastosowania prawidłowej stawki podatkowej wynikającej z umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Wymóg ten wynika z art. 26 ust. 1 ustawy. W przypadku braku w/w certyfikatu przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w wysokości 20%. Zdaniem Spółki wymienione poniżej usługi tj: a) transportu, b) naprawy, c) konserwacji, d) przeglądu oraz e) czyszczenia nie są zawarte w katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy. Przepis ten wymienia przychody "z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze." Według Spółki nie można traktować pojęcia "świadczeń o podobnym charakterze" jako dopełnienia wszystkich pozostałych usług nie wymienionych wcześniej w tym przepisie z nazwy lub rodzaju. Podobny charakter świadczeń, w opinii podatnika, oznacza podobny zakres działań w ramach świadczonych usług. Ponieważ podatnik nie znajduje podobieństwa usług w przedstawionej przez siebie liście z charakterem usług wymienionych w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy, zatem podatnik wnioskuje, że usługi wymienione w pkt a)-e) niniejszej części pisma, świadczone przez kontrahentów zagranicznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w Polsce. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje: Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podmioty te nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło położone jest za granicą. Podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, w myśl przepisu art. 21 ust. 1 updop, z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów, chyba że umowa międzynarodowa stanowi inaczej i przedstawiono aktualny certyfikat rezydencji. Jak wynika z art. 26 ust. 1 updop osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 mają obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat. Podmioty te pełnią funkcje płatnika. W art. 3 ust. 2 w/w ustawy wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca zamieszkania czy też lokalizacji siedziby danego podmiotu - opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały. Ponieważ efekty wykonania usług wymienionych przez podatnika są wykorzystywane przez podmiot polski na terytorium RP - Naczelnik II MUS uznaje, że źródło uzyskiwania dochodu z wykonywania tych usług dla w/w podmiotów zagranicznych również znajduje się na terytorium RP. W przedstawionym przez Spółkę we wniosku stanie faktycznym nie znajduje jednak zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Usługi świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nie posiadających w Polsce zakładów, na rzecz polskiej Spółki, takie jak transport, naprawa, konserwacja przegląd oraz czyszczenie wagonów kolejowych nie spełniają dyspozycji świadczeń wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Pomimo, iż w powyższym przepisie poprzez sformułowanie "świadczenia o podobnym charakterze" ustawodawca pozostawił otwarty katalog tych świadczeń, nie można jednak przyjmować, iż obejmuje on wszystkie pozostałe usługi w nim nie wymienione. Świadczenia polegające na wykonywaniu usług transportu, napraw, przeglądów, konserwacji oraz czyszczenia niewątpliwie nie należą do usług o podobnym charakterze w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Podobny charakter świadczeń oznacza bowiem podobny zakres działań w ramach świadczonych usług. Należy zauważyć, że usługi wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop mają charakter usług niematerialnych, a więc inny niż powołane przez stronę w pytaniu. W odniesieniu do powyższego, zdaniem Naczelnika II MUS, w przedmiotowej sprawie przychody z tytułu usług transportu, napraw, konserwacji lub czyszczenia cystern świadczone przez kontrahentów zagranicznych, nie posiadających zakładu w Polsce, na rzecz polskiej Spółki nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce na zasadach art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Na podstawie art. 14 e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej Podatnik może zwrócić się do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o wydanie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy. Na podstawie art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.