Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423/150/05/MB/3
z 13 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423/150/05/MB/3
Data
2006.02.13



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza
integracja pracowników
koszty uzyskania przychodów
środek obrotowy


Pytanie podatnika
czy wydatki poniesione na organizację spotkania wąskiej (wybranej) grupy pracowników o charakterze roboczym z udziałem klientów mogą być sfinansowane ze środków obrotowych i stanowić koszt uzyskania przychodów firmy


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenie czy wydatki poniesione na organizację spotkania wąskiej (wybranej) grupy pracowników o charakterze roboczym z udziałem klientów mogą być sfinansowane ze środków obrotowych i stanowić koszt uzyskania przychodów firmy, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje:spotkania dla wybranej grupy pracowników o charakterze roboczym;imprezy o charakterze integracyjnym dla pracowników;spotkania i imprezy integracyjne, o których mowa powyżej, w których oprócz pracowników Spółki biorą udział również jej klienci. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości finansowania ze środków obrotowych Spółki wydatków poniesionych na organizację spotkań i imprez integracyjnych, w których biorą udział klienci i niektórzy pracownicy Spółki oraz zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie imprezy organizowane z udziałem wybranych klientów i pracowników, są kosztem uzyskania przychodu w kategorii reprezentacji (wydatek limitowany), o ile impreza organizowana jest w celu lepszego ułożenia stosunków handlowych i przyszłościowego zwiększenia przychodów.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawiona przez Spółkę argumentacja jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 ustawy. Co do zasady pomiędzy określonym wydatkiem a przychodem musi zachodzić związek przyczynowo ? skutkowy tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie albo zwiększenie przychodu lub na utrzymanie istniejącego źródła przychodów i uzyskiwanie z tego źródła przychodów na nie zmniejszonym poziomie. Oznacza to że uzyskanie przychodu nie jest warunkiem koniecznym umożliwiającym zaliczenie poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, wystarczającym jest wiarygodne uzasadnienie przez podatnika, że ponosząc danym wydatek oczekiwał, że przyczyni się to do uzyskania przez niego przychodów. Ponadto wydatek taki nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 jako nie stanowiący kosztu uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na reprezentację i reklamę w wysokości przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach madowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Oznacza to, że w sytuacji gdy działania reklamowe oraz reprezentacyjnie skierowane są do określonego adresata, wówczas koszt uzyskania przychodów stanowi tylko ta część wydatków, która nie przekracza 0,25% przychodów uzyskanych przez podatnika w danym roku podatkowym. W warunkach gospodarki rynkowej działalność reklamowa i reprezentacyjna jest ważnym elementem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i ma, szczególnie w warunkach istniejącej konkurencji, istotny wpływ na wyniki gospodarcze i osiągane przychody. Działalność tego typu polega między innymi na zachęcaniu klientów do nawiązywania bądź utrzymywania kontaktów gospodarczych, nabywania towarów lub korzystania z określonych usług świadczonych przez podatnika. Reprezentacja z kolei ma za zadanie przede wszystkim promocję danego podmiotu gospodarczego poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy oraz ułatwienie zawarcia umowy lub kontraktu.

Imprezy z udziałem klientów i części pracowników należy traktować jako działalność reprezentacyjną Spółki. Wydatki na reprezentację powinny być ponoszone ze środków obrotowych Spółki. Aby określony wydatek poniesiony na działalność reprezentacyjną Spółki mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Należy zauważyć, że przychód ten nie musi być realny, wystarczy, że podatnik wiarygodnie uzasadni, że ponosząc wydatki oczekiwał, że uzyska z tego przychody.

W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Spółki, zgodnie z którym wszystkie imprezy organizowane z udziałem wybranych klientów i pracowników są kosztem uzyskania przychodu w kategorii reprezentacji, o ile spotkanie organizowane jest w celu lepszego ułożenia stosunków handlowych i przyszłościowego zwiększenia przychodów, uznane zostało za prawidłowe

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu zmiany lub uchylenia (art.14 § 1 i 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art.14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy- Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj