Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
PP 443/4/2006
z 17 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/4/2006
Data
2006.01.17



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opłata
opłata za użytkowanie wieczyste
podstawa opodatkowania
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług do obowiązujących opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22%, czy też podatek ten jest zawarty w ustalonej opłacie rocznej?


Działając na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 8 ust. 1 i art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3.01.2006 r., znak RG 72240-1/732006, w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii podstawy opodatkowania przy opodatkowaniu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w tej kwestii jest prawidłowe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości przekazanych w wieczyste użytkowanie osobom fizycznym i prawnym. Prawo użytkowania wieczystego gruntu w większości przypadków powstało na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego pomiędzy właścicielem gruntu tj. Gminą, a osoba fizyczną lub prawną albo z mocy prawa na podstawie decyzji administracyjnej organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Oddanie nieruchomości w użytkowanie związane jest z wpisem do księgi wieczystej. Do pobierania opłat za oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste - na podstawie art. 11 ust. 1 i art. 71 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm.) - został zobowiązany Burmistrz. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok. Opłaty roczne ustalane są w oparciu o wartość rynkową nieruchomości określoną przez rzeczoznawcę majątkowego. W zależności od celu na jaki grunt został oddany w użytkowanie wieczyste jest ustalana stawka procentowa opłaty rocznej.

Gmina zwróciła się z zapytaniem czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług do obowiązujących opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczyć podatek VAT w wysokości 22%, czy też podatek ten jest zawarty w ustalonej opłacie rocznej. Gmina reprezentuje stanowisko, że oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jej zdaniem kwotę otrzymanej opłaty rocznej należy traktować jako kwotę brutto i należny podatek VAT odprowadzić z otrzymanej w ustalonej wysokości opłaty rocznej. Jako podstawę takiego stanowiska Gmina podała przepis art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela stanowisko zajęte przez Gminę. Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.).

Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym .

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 cyt. ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Zatem opłaty za użytkowanie wieczyste, których termin płatności przypada po dniu 1.05.2004 r. podlegają regulacjom ustawy o VAT. Stosuje się do nich stawkę w wys. 22%, z wyjątkiem opłat za użytkowanie wieczyste gruntów rolnych, które na podstawie § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) są zwolnione od podatku. Podstawą opodatkowania zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W związku z powyższym w sytuacjach, w których opłaty za użytkowanie wieczyste są opodatkowane, podatek VAT należy odprowadzić z opłat otrzymywanych w dotychczasowej wysokości.

Odnośnie prośby o zajęcie stanowiska w związku z powołanym przez Gminę wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. Akt III SA/Wa 1953/05), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie stwierdza, że wyrok ten nie może być podstawą do zmiany - przedstawionego w niniejszej interpretacji - stanowiska. Przytoczony wyrok zapadł w indywidualnej sprawie i rozstrzygnięcie w nim zawarte nie może być odniesione do sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj