Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-55/05
z 14 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-55/05
Data
2006.01.14
Autor
Urząd Celny w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
biokomponent
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego
Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) w sytuacji gdy do wytworzenia biokomponentów użyty został olej rzepakowy modyfikowany genetycznie sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej ?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 8 listopada 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 21 listopada 2005 roku.) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. U z a s a d an i e n i e W dniu 21 listopada 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 8 listopada 2005 roku. od Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z w/w pisma wynika, iż Spółka produkuje biokomponenty stosowane w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Obecnie Spółka planuje zakupić w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej olej rzepakowy modyfikowany genetycznie i wykorzystać go do produkcji biokomponentów. Pytanie podatnika brzmi następująco: ? Czy Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) w sytuacji gdy do wytworzenia biokomponentów użyty został olej rzepakowy modyfikowany genetycznie sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej ?? Zdaniem Spółki zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy wytwarzane przez podatnika biopaliwa spełniać będą wymogi określone w w/w rozporządzeniu. Ponadto, zdaniem Spółki może ona korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa powyżej w przypadku nabywania oleju rzepakowego modyfikowanego genetycznie ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i wykorzystywania go do produkcji biokomponentów. W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia co następuje. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, do wytwarzania biokomponentów mogą być wykorzystywane wyłącznie: 1) surowce rolnicze zakontraktowane na podstawie umowy kontraktacji zawartej między pierwszym przetwórcą lub wytwórcą a producentem rolnym lub Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w przedmiotowym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż przepisy prawa podatkowego nie uzależniają zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, od innych warunków niż spełnienie wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach.Jednakże tut. Organ pragnie zauważyć, iż nie jest właściwy rzeczowo do stwierdzenia czy olej rzepakowy modyfikowany genetycznie spełnia wymogi określone w innych przepisach np. dotyczących ochrony środowiska. Wprowadzanie do obrotu produktów modyfikowanych genetycznie reguluje ustawa z dnia 22 czerwca 2001 roku o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz. U. z 2001 r. Nr 76, poz.811 ze zmianami) Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy ? Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.