Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych
US PD/415/007/05
z 20 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PD/415/007/05
Data
2005.07.20
Autor
Urząd Skarbowy w Ustrzykach Dolnych
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
odprawa pieniężna
odprawa pracownicza
straż pożarna
Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania w 2005 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych odpraw pieniężnych oraz świadczeń związanych ze zwolnieniem ze służby stałej strażaka Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12, art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 26.04.2005 r. (data wpływu do tut. organu 28.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych, postanawia uznać stanowisko Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej dotyczące opodatkowania w 2005 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych odpraw pieniężnych oraz świadczeń związanych ze zwolnieniem ze służby stałej strażaka Państwowej Straży Pożarnej przedstawione w ww. wniosku za prawidłowe. W dniu 28.04.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie płatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczenia wypłacane w 2005 r. funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej w związku ze zwolnieniem służby, tj. odprawa emerytalna, równoważnik za niewykorzystany urlop, część nagrody rocznej oraz równoważnik za przejazd na koszt MSWiA, są traktowane przez Komendę jako przychód ze stosunku służbowego i opodatkowane na zasadach ogólnych, czyli według obowiązującej skali podatkowej (art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zdaniem wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych jego postępowanie w tej sprawie jest prawidłowe, ponieważ wypłacane świadczenia nie zostały zdefiniowane w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są zatem opodatkowane w sposób zryczałtowany. Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie, a także obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych stwierdza, co następuje: Stosownie do art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 24.08.1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 147, poz. 1230 ze zm.) strażak zwolniony ze służby otrzymuje:
W ocenie tutejszego organu, wypłacane strażakom zwolnionym ze służby świadczenia pieniężne, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, stosownie do uregulowań zawartych w art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12 ust. 1 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy traktować jako przychody ze stosunku służbowego, które opodatkowane są na zasadach ogólnych. Artykuł 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30, art. 30a - 30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f ustawy, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Powołany przez Komendę we wniosku przepis art. 30 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 tej ustawy - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Przepis ten nie dotyczy świadczeń wypłacanych strażakom na podstawie przepisu art. 98 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, nie są one więc opodatkowane w ten sposób. Przysługujące strażakowi świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, nie korzystają ze zwolnień podatkowych wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie mają do nich zastosowania formy opodatkowania określone w art. 24 ust. 3, art. 28 - 30, art. 30a - 30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f tej ustawy. Z powołanych przepisów prawa podatkowego wynika zatem, że przedmiotowe świadczenia stanowią przychody ze stosunku służbowego, a ponieważ nie korzystają ze zwolnień podatkowych oraz opodatkowania w sposób zryczałtowany, to podatek dochodowy pobiera się od nich na ogólnych zasadach określonych w przepisach cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Jednocześnie informujemy, że interpretacja dotycząca drugiego zagadnienia opisanego we wniosku Komendy, tj. opodatkowania wypłaconych emerytom i rencistom równoważników pieniężnych za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego lub za brak takiego lokalu, została udzielona odrębnym postanowieniem. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.