Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych
US PD/415/007/05
z 20 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PD/415/007/05
Data
2005.07.20



Autor
Urząd Skarbowy w Ustrzykach Dolnych


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
odprawa pieniężna
odprawa pracownicza
straż pożarna


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania w 2005 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych odpraw pieniężnych oraz świadczeń związanych ze zwolnieniem ze służby stałej strażaka Państwowej Straży Pożarnej


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12, art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 26.04.2005 r. (data wpływu do tut. organu 28.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych, postanawia uznać stanowisko Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej dotyczące opodatkowania w 2005 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych odpraw pieniężnych oraz świadczeń związanych ze zwolnieniem ze służby stałej strażaka Państwowej Straży Pożarnej przedstawione w ww. wniosku za prawidłowe.

W dniu 28.04.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie płatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczenia wypłacane w 2005 r. funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej w związku ze zwolnieniem służby, tj. odprawa emerytalna, równoważnik za niewykorzystany urlop, część nagrody rocznej oraz równoważnik za przejazd na koszt MSWiA, są traktowane przez Komendę jako przychód ze stosunku służbowego i opodatkowane na zasadach ogólnych, czyli według obowiązującej skali podatkowej (art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zdaniem wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych jego postępowanie w tej sprawie jest prawidłowe, ponieważ wypłacane świadczenia nie zostały zdefiniowane w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są zatem opodatkowane w sposób zryczałtowany.

Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie, a także obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 24.08.1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 147, poz. 1230 ze zm.) strażak zwolniony ze służby otrzymuje:

  1. odprawę,
  2. ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe,
  3. zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w danym r. przejazd, przewidziany w odrębnych przepisach.

W ocenie tutejszego organu, wypłacane strażakom zwolnionym ze służby świadczenia pieniężne, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, stosownie do uregulowań zawartych w art. 9 ust. 1 i 1a, art. 12 ust. 1 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy traktować jako przychody ze stosunku służbowego, które opodatkowane są na zasadach ogólnych. Artykuł 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30, art. 30a - 30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f ustawy, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Powołany przez Komendę we wniosku przepis art. 30 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 tej ustawy - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Przepis ten nie dotyczy świadczeń wypłacanych strażakom na podstawie przepisu art. 98 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, nie są one więc opodatkowane w ten sposób.

Przysługujące strażakowi świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, nie korzystają ze zwolnień podatkowych wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie mają do nich zastosowania formy opodatkowania określone w art. 24 ust. 3, art. 28 - 30, art. 30a - 30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f tej ustawy. Z powołanych przepisów prawa podatkowego wynika zatem, że przedmiotowe świadczenia stanowią przychody ze stosunku służbowego, a ponieważ nie korzystają ze zwolnień podatkowych oraz opodatkowania w sposób zryczałtowany, to podatek dochodowy pobiera się od nich na ogólnych zasadach określonych w przepisach cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Jednocześnie informujemy, że interpretacja dotycząca drugiego zagadnienia opisanego we wniosku Komendy, tj. opodatkowania wypłaconych emerytom i rencistom równoważników pieniężnych za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego lub za brak takiego lokalu, została udzielona odrębnym postanowieniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj