Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-333/IV/2005/JD
z 18 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-333/IV/2005/JD
Data
2005.10.18



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
montaż
rzeczowy majątek ruchomy
transport
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy usługi dodatkowe dotyczące uszlachetniania należy opodatkować stawką podatku 0 %, czy też nie podlegają one opodatkowaniu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 15.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 19.07.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 01.08.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku 0 % do opodatkowania usług dodatkowych takich jak : transport, montaż, strojenie, projektowanie, dodatek za ekspres, świadczonych w ramach usług na ruchomym majątku rzeczowym powierzonym przez podmiot z kraju trzeciego, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Przedmiotem działalności Podatnika jest między innymi świadczenie usług uszlachetniania. Spółka otrzymuje towar powierzony od dostawcy z kraju trzeciego. Po wykonaniu usługi w/wym. towary są wywożone do nabywcy znajdującego się poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych. Wraz z wysyłanym towarem wystawiana jest faktura na usługi uszlachetniania. Do usług oddzielnie doliczany jest transport, montaż, strojenie, projektowanie i dodatek za ekspres, ponieważ Spółka ponosi niezbędne dodatkowe wydatki. Wydatki te są związane z korzystaniem z transportu obcego, oraz dodatkowymi godzinami, jakie pracownicy Spółki zobowiązani są świadczyć, aby towar, na którym została wykonana usługa, mógł w jak najkrótszym czasie zostać zwrócony zamawiającemu. Usługa transportu nabywana jest od dostawcy znajdującego się na terytorium kraju a pracownicy świadczą pracę w siedzibie Spółki. Usługi dodatkowe są niezbędne, aby zlecona usługa uszlachetniania została odebrana przez zamawiającego. Zgodnie z ustaleniami dokonanymi z zamawiającym, wartość usług dodatkowych została wyodrębniona. Podatnik wystawił w jednym przypadku oddzielną fakturę, wykazując je jako nie podlegające opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy omawiane usługi dodatkowe dotyczące uszlachetniania należy opodatkować stawką podatku 0 %, czy też nie podlegają one opodatkowaniu.

Zdaniem Podatnika podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, a zatem całość świadczenia należnego nabywcy wykazanego w fakturze.

Zgodnie z Art. 11, A (2) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) podstawę opodatkowania stanowi wszystko, co stanowi płatność wraz z wydatkami dodatkowymi.

Wobec powyższego, zdaniem Podatnika, zasadne jest wliczenie w/wym. usług dodatkowych do podstawy opodatkowania usług uszlachetniania i opodatkowanie z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy w kraju dla kontrahenta z kraju trzeciego usługi uszlachetniania na towarze powierzonym. Podatnik świadczy dodatkowo usługi montażu, strojenia, projektowania, transportu oraz obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami z tytułu przyspieszenia terminu wykonania. Po wykonaniu usług towar jest wywożony do kraju nabywcy. Wraz z wysyłanym towarem wystawiana jest faktura za usługi uszlachetniania, na której, zgodnie z ustaleniami dokonanymi z zamawiającym, jako oddzielne pozycje na fakturze zostały wyodrębnione transport, montaż, strojenie, projektowanie i dodatek za ekspres. Podatnik w jednym przypadku wystawił na usługi dodatkowe oddzielną fakturę.

Pojęcie ?usług na ruchomym majątku rzeczowym? nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z tym należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego,

przerobionego lub ulepszonego. W takim przypadku należność Podatnika obejmuje wyłącznie samą wartość usługi.

Jak wynika z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, świadczy on usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego.

W ramach tych usług Podatnik zobowiązał się do świadczenia obejmującego : transport, montaż, strojenie, projektowanie jak również szybsze wykonanie przedmiotowej usługi w ujęciu całościowym. Stosownie do uzgodnień dokonanych z nabywcą usługi Podatnik dokonał kalkulacyjnego wyodrębnienia wartości tej części usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że usługi : transportu, montażu, strojenia, projektowania oraz dodatku za ekspres, jako zawierające się w zasadniczej usłudze oraz zwiększające łączną kwotę należną z tytułu przedmiotowej transakcji, stanowią integralny element świadczenia zasadniczego z wszelkimi konsekwencjami w zakresie miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Jeżeli natomiast usługa jest świadczona dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 ustawy o VAT). Jeżeli świadczącym usługę jest podatnik określony w art. 15 ustawy, zasada powyższa ma zastosowanie pod warunkiem, że towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ustawy o VAT).

Wskazane powyżej przepisy art. 28 ust. 7 oraz ust. 8 ustawy o VAT nie znajdą jednakże w niniejszym stanie faktycznym zastosowania, ponieważ nabywca usług nie podał Podatnikowi numeru, o którym mowa w poprzednim akapicie. Należy zatem uznać, iż przepisem właściwym dla określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) przedmiotowych usług będzie przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT. W związku z powyższym miejscem tym będzie terytorium kraju ? Rzeczypospolitej Polskiej ? jako miejsce ich faktycznego świadczenia (wykonania).

Z powyższego wynika, że usługi te (na ruchomym majątku rzeczowym) są uznawane za usługi świadczone przez Podatnika na terytorium kraju, a zatem usługi te podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie przepisów ustawy o VAT. Słusznym jest więc wskazanie przez Podatnika w zajętym przez niego stanowisku nieprawidłowości w określeniu miejsca świadczenia przedmiotowej usługi, którego to dokonał w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (a więc również wartość usług dodatkowych).

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT stawkę podatku wysokości 0 % stosuje się do usług polegających m.in. na uszlachetnianiu towarów.

Natomiast stosownie do treści przepisu art. 83 ust. 7 pkt 1 przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych wyżej przepisów prawa należy uznać, iż Podatnik świadczy na terytorium kraju usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż omawiane usługi dodatkowe świadczone w ramach usług na ruchomym majątku rzeczowym powierzonym przez podmiot z kraju trzeciego podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką podatku 0%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj