Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
IUS.PP-1/443/9/2006
z 25 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS.PP-1/443/9/2006
Data
2006.01.25
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
gmina
kanalizacja
mienie
wodociągi
Pytanie podatnika
Czy opłata za odpłatne przejmowanie przez Gminę na swoje mienie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych jest zwolniona od podatku od towarów i usług?
Stosownie do postanowień art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie udziela następującej informacji w zakresie stsosowania przepisów prawa podatkowego. W dniu 12.12.2005 r. do tut. Organu wpłynął wniosek w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Gmina przejmuje odpłatnie na swoje mienie urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, od osób, które je wybudowały. Przejmowane urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne służą organom władzy publicznej i jego urzędowi do realizacji wykonania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa i ich przejęcie stanowi uregulowanie i ujednolicenie obsługi związanej z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków. Z pisma wynika, że zadania gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, wykonuje inny organ. Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, zgodnie z którym opłata za przejmowane urządzenia jest zwolniona od podatku od towarów i usług, gdyż czynność ta jest realizacją zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm prawa skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust.1 ww. ustawy). Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. nr 72, poz. 747 ze zm.), osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo - kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Z przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego wynika, że staje się ona właścicielem (nabywcą) urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, przekazanych odpłatnie przez osoby fizyczne, które je wybudowały. Gmina wypłaca z tytułu poniesionych przez te osoby kosztów, równowartość tych nakładów. Wypłata równowartości tych kosztów natomiast nie mieści się w definicji dostawy towarów ani świadczenia usług, zatem nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina nie jest podatnikiem z tego tytułu. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w zw. z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.